Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Du har inte frågat om du får vara med

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Anersson; Jenny Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Corsaro; interaktionsutrymme; samvarokompetens; sociokulturellt perspektiv; Telgren; tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en djupare förståelse för vad som kan vara orsak till om barn får tillträde eller nekas tillträde till lek. Beror detta endast på valet av tillträdesstrategi?Leken är viktig för lärandet och utvecklingen. Det är därför alla barn ska ges möjlighet att delta i denna gemenskap. LÄS MER

  2. 2. Lek är jätteviktigt!

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Annika Larsson; Marina Widlund; [2010]
    Nyckelord :lek; pedagog; lärande; utveckling; miljö;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Leken är ett stort begrepp och många forskare har försökt beskriva den. Detsom de flesta kommit fram till är att den är lustfylld, frivillig, spontan, symbolisk och attmedel dominerar över mål (Pramling Samuelsson och Sheridan 1999, s. 84). LÄS MER

  3. 3. Lek och lärande : Pedagogernas tolkningar av barns leksituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Fransson; Lina Liljehammar; [2008]
    Nyckelord :lek; lärande; förskolebarn; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka vad pedagoger tolkade att barnen lär och utvecklar i olika leksituationer på förskolan och att se om det var någon skillnad mellan barnskötare och förskollärare i deras tolkningar. Detta skulle sedan kopplas samman och sättas i relation till fyra olika teorier. LÄS MER