Sökning: "lekbaserat lärande och förskollärare"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden lekbaserat lärande och förskollärare.

  1. 1. Lekbaserat lärande i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter av lekbaserat lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nashwa Jalab; Rasha AL Hallaq; [2022]
    Nyckelord :Lek; lärande; förskola; lekbaserat lärande och förskollärare;

    Sammanfattning : Leken är en naturlig del i barns vardag i förskolan där lär barnen sig om alla möjliga ämnen. Därigenom ses lek och lärande som en helhet. Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar och erfarenheter av lekbaserat lärande i förskolan. Vår studie genomfördes på fem förskolor. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares medverkan i barns lek : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar kring deras syfte och förhållningssätt till barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Annie Söderlind; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; lek; medverkan; roll; observatör;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om hur förskollärare medverkar till barns lek på förskolan. Forskningsfrågorna som studien utgått ifrån är: På vilket sätt beskriver förskollärare att de förhåller sig till leken? I vilket syfte uppfattar förskollärare att de är delaktiga i leken eller ej? Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer över telefon med fyra förskollärare ifrån fyra olika förskolor och två olika kommuner. LÄS MER