Sökning: "litteraturstudie matematik su"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden litteraturstudie matematik su.
1. En systematisk litteraturstudie om metoder och strategier vid problemlösning för elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
2. Det är dags att bråka! : En litteraturstudie om metoder för undervisning om tal i bråkform
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka metoder som lärare och speciallärare kan använda för att undervisa om tal i bråkform. Den frågeställning som ligger till grund för studien är att finna metoder som kan främja elevers förståelse och motivation att lära sig om tal i bråkform i framförallt årskurs 4–6. LÄS MER
3. Lärares roll i utforskande samtal : En litteraturstudie om utforskande helklassamtal i matematik i årskurs 4–6
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om kritiska aspekter för matematiska utforskande samtal i helklass kopplade till vad som kännetecknar lärares roll i aktiviteten. Ämnet anses viktigt att undersöka eftersom granskningar i grundskolans årskurs 4–6 visar att matematikundervisningen inte är tillräckligt varierad och att det matematiska samtalet får för lite utrymme i förhållande till tyst enskilt arbete. LÄS MER
4. Språkutvecklande matematikundervisning för elever i årskurs f-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : I denna litteraturstudie behandlas hur språkutvecklande arbetssätt kan stötta elever i deras matematiklärande i årskurs f-3. Språket är betydelsefullt för matematiskt lärande men kan även innebära en utmaning för eleven. LÄS MER
5. Laborativt material och flerspråkiga elevers lärande i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Denna litteraturstudie undersöker hur användandet av laborativt material kan stödja flerspråkiga elevers lärande i matematik i F-9. Det växande antalet flerspråkiga elever i dagens Sverige ställer stora krav på lärarens pedagogiska och praktiska kunskaper. LÄS MER