Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Tarzan and the shattered mind : en kvalitativ studie av teorin om de multipla intelligenserna i relation till gymnasieskolans friluftslivsundervisning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Thomas Backman; Per-Jonas Svensson; [2007]
    Nyckelord :multiple intelligences; outdoor life; outdoor life education; MI-theory; MI; multipla intelligenser; friluftsliv; friluftslivsundervisning; MI-teorin; MI;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att undersöka relationen mellan multipla intelligenser och skolans friluftslivsundervisning. Frågeställningarna har varit: Vilka intelligenser utvecklas inom skolans friluftslivsundervisning, enligt lärare och elever? Genom vilka moment i friluftslivsundervisningen utvecklas intelligenserna? Metod Datainsamlingen har skett genom ostrukturerade, djupgående intervjuer. LÄS MER

  2. 7. Jakten på problemlösning i matematik – inspirerat av teorin om multipla intelligenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Happy Heba Nashed; [2006]
    Nyckelord :Intelligens; logisk – matematisk intelligens; lösningsstrategier; MI-metoden; problemlösning; rika problem; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är ta reda på vilka definitioner som finns för intelligensbegreppet i den del som berör logik i matematik och i vilken mån den går att påverka. Resultatet visade att matematiklärarna som ingår i denna undersökning ansåg att intelligensbegreppet har sin plats i problemlösning i matematik och ansåg sig arbeta med att främja denna förmåga hos sina elever. LÄS MER

  3. 8. Dans och intelligensutveckling : En studie om danselevers upplevda utveckling genom dans

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Micaela Persson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med undersökningen var att studera hur eleverna som går på ett estetiskt gymnasieprogram med dansinriktning, beskriver de estetiska studiernas möjligheter att stimulera till utveckling av de multipla intelligenserna. Min utgångspunkt i studien var Howard Gardners definition av de sju intelligenserna; lingvistisk, logisk – matematisk, musikalisk, spatial, kroppslig – kinestetisk, och personlig inåt – utåtriktad intelligens. LÄS MER