Sökning: "friluftsliv"

Visar resultat 1 - 5 av 278 uppsatser innehållade ordet friluftsliv.

  1. 1. Faktorer som påverkar idrottslärares förutsättningar att bedriva en likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Niklas Einarsson; Johanna Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Didaktik; Idrott; Likvärdig; Utbildning;

    Sammanfattning : Litteraturstudien är en sammanställning av relevant information som behandlar hur idrottslärares förutsättningar att bedriva en undervisning där eleverna bedöms likvärdigt påverkas av idrottslärares egna didaktiska strategier och kommuners varierande resurser. Detta har lett till en huvudfråga som lyder vilka faktorer påverkar idrottslärares förutsättningar att skapa en likvärdig utbildning? För att underlätta för huvudfrågan har två underfrågor också formulerats, vilka är vilka didaktiska strategier kan idrottslärare ha för att påverka möjligheten till en likvärdig utbildning och hur påverkas en idrottslärares didaktik av kommunens resursmöjligheter? Resultatet i litteraturstudien utgår från idrottslärares perspektiv och kopplas till deras arbete med att bedriva en likvärdighet i den undervisning som genomförs. LÄS MER

  2. 2. Gå ut utanför skolan och ha friluftsliv, det behöver inte vara mer avancerat än så : En kvalitativ studie om lärares undervisning i friluftsliv 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID); Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Patrik Jauring; Viktor Andersson; [2019]
    Nyckelord :Outdoor education; Välfungerande; Friluftlivsundervisning; Friluftsundervisning; Friluftsaktiviteter; Friluftslivsaktiviteter; Matlagning; Didaktik; Kvalitativ friluftsliv; Didaktiska val; Progression;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att lärare i svenska skolor har problem att utföra en undervisning i friluftsliv (Seger 2012; Novus 2016; Backman 2011a). Problemen som lyfts är bland annat att lärarna inte har geografiska, ekonomiska och tidsmässiga förutsättningar till att utföra friluftslivsundervisning. LÄS MER

  3. 3. Elevers inställning till friluftsliv : En kvantitativ studie om elevers inställning till friluftsliv i skolans idrottsundervisning

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Adam Hultén; [2019]
    Nyckelord :Students; Outdoor life; Attitude; The Swedish National Agency for Education; Elever; Friluftsliv; Inställning; Skolverket;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Grönt är s(kön)t. Om ungas upplevelser och aktiviteter i grönområden ur ett genus- och planeringsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Louise Brundin; Linnéa Stavås; [2018-06-27]
    Nyckelord :Grönområden; Genus; Jämställd stadsplanering; Unga kvinnor och män; Göteborg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka ungas upplevelser och aktiviteter i grönområden ur ett genusperspektiv, vilket sätts i relation till hur planerare beaktar frågan vid grönområdens utformning. Då Göteborgs Stad ämnar locka alla samhällsgrupper ut i grönområden anses det viktigt att grönområden tilltalar samtliga grupper, såsom kvinnor och män. LÄS MER

  5. 5. ”Man åker ju inte bara ut i skogen för att ställa upp ett tält, utan också för att sitta vid en eld och mysa och känna ett lugn” : En kvalitativ studie om undervisning och bedömning i friluftsliv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Gabriella Nordvall; Catharina Buhrman Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Outdoor education; assessement; Friluftsliv; bedömning; läroplan; kursplan; gymnasiet; betyg; undervisning;

    Sammanfattning : Aim The aim with this study is to investigate how teachers in physical education are teaching and working with assessment in outdoor education. Further on, we also want to see how the geographical location of each school might be a factor to consider when it comes to the conditions for managing outdoor education. LÄS MER