Sökning: "maria montessori teori"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden maria montessori teori.

  1. 1. Tanke, känsla och handling : Stöttande strategier i den planerade matematikundervisningen i förskolan - en jämförande studie om barns lärande, utifrån tre olika arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecca Lages; Hanna Lindroth; [2019]
    Nyckelord :Scaffolding strategies; teaching preschool; Relational Development Systems Theory; learning study; Montessori; Reggio Emilia; Stöttande strategier; stöttat lärande; teorin om relationella utvecklingssystem; undervisning; scaffolding; förskolan; learning study; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka om, och i så fall vilka, stöttande strategier som framträder i den planerade matematikundervisningen i förskolan. Det är en jämförande studie mellan det pedagogiska arbetssättet learning study och de pedagogiska arbetssätt som används enligt Maria Montessoris idéer, samt i förskolorna i Reggio Emilia i Italien. LÄS MER

  2. 2. "-Det är liksom mer i tiden." : Synen på det kompetenta barnet i Reggio Emilia och Montessori förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann-Sofie Kjellberg; [2015]
    Nyckelord :Comparison; Montessori; Reggio Emilia; Vygotskijs sociocultural theory; pree-school curriculum; competent child.; Jämförelse; Montessori; Reggio Emilia; Vygotskijs sociokulturella teori; förskolans läroplan; kompetenta barn.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to find out if there is a general understanding of what the concept of ”a competent child” is in the writings of Maria Montessori, as well as in books written about Loris Malaguzzi. The essay then compares this with the answers from pre-school teachers in two Montessori and two Reggio Emilia pre-schools about their understanding of what a competent child is, how that shows in their behaviours and attitudes towards the children and in how they use this to arrange the pre-school physical environment. LÄS MER

  3. 3. Att stimulera barns kommunikations- och språkförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Jensen; Pauline Prahl; [2013]
    Nyckelord :Montessoripedagogik; Reggio Emilia filosofin; den tredje pedagogen; Maria Montessori; Loris Malaguzzi;

    Sammanfattning : SammanfattningMaria Montessori och Loris Malaguzzi är grundare till två olika arbetssätt inom förskolansverksamhet: Montessoripedagogik och Reggio Emilia filosofi. Båda har som central punkt attarbeta med språkstimulering med hjälp av pedagogisk miljö och material. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers definition och syn på lek. En enkätstudie mellan pedagoger inom två pedagogiker

    C-uppsats,

    Författare :Linda Torstenson; Maria Svensson; [2009]
    Nyckelord :Lek; F;

    Sammanfattning : Frågeställningar:Hur definierar pedagogerna lek?Hur och varför avbryter pedagogerna leken?Hur förhåller sig pedagogerna till lek?Skiljer sig resonemanget och tankegångarna inom de två olika pedagogikerna?Metod:Vi har valt att göra en kvantitativ enkätundersökning då målet varit att få ett bredare urval av svarspersoner.Enkäten var nätbaserade och skickades via e-post till pedagogerna som valt att delta i denna studie. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivinlärning i Montessoripedagogiken och den kommunala förskolan : En studie om huruvida den kommunala skolan närmat sig Montessoris tankar om barnets utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för humaniora

    Författare :Emma Johansson; [2006]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; Maria Montessori; Den kommunala skolan; Materialet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att se om den kommunala skolan närmat sig Maria Montessoris tankar när det handlar om läs- och skrivinlärning. Min frågeställning blir därmed; om och i så fall hur skiljer sig i praktiken den läs- och skrivinlärning som bedrivs i en Montessoriförskola från den som bedrivs i den kommunala förskolan? Slutsatsen som nås baseras dels på en litteraturstudie, dels på en kvalitativ undersökning. LÄS MER