Sökning: "matematiska samtal i klassrummet"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden matematiska samtal i klassrummet.

  1. 11. Elevers delaktighet i matematik ur ett interaktionistiskt och intersubjektivt elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann Cedrenius; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; interaktionism; intersubjektivitet; matematik
;

    Sammanfattning : Cedrenius, Ann (2019). Elevers delaktighet i matematik ur ett interaktionistiskt och intersubjektivt elevperspektiv. Speciallärarprogrammet: Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. Lärares frågor. En avgörande faktor för det samtalande matematiska klassrummet. : En studie inspirerad av learning study om lärares medvetenhet angående variationen av frågor i matematikundervisningen gällande likhetstecknets betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Pernilla Lundkvist; [2018]
    Nyckelord :Lärares frågor; utforskande samtal; lerning study; likhetstecknets betydelse och fenomenografi.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärares frågor kan påverka elever till utforskande samtal vid undervisning av likhetstecknets betydelse. Då en lärare valdes ut för en djupare granskning valdes en kvalitativ metod där en fallstudie ansågs lämplig. Studiens utformning influeras av learning study som skolutvecklingsmodell. LÄS MER

  3. 13. Föra och följa matematiska resonemang : En fenomenografisk studie kring lärares uppfattningar av undervisning som utvecklar elevernas förmåga att resonera muntligt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Nelson; [2018]
    Nyckelord :fenomenografi; undervisning; resonemang; samtal; stöttning;

    Sammanfattning : Vikten av kommunikation och resonemang i undervisningen kan tydligt utläsas i den svenska kursplanen för matematik. Studiens syfte är att synliggöra lärares uppfattningar av undervisning som ger eleverna i årskurs 4–6 möjlighet att utveckla den muntliga förmågan att föra och följa matematiska resonemang. LÄS MER

  4. 14. Matematiska samtal i klassrummet : En enkät- och intervjustudie med fokus på lärares klass-rumspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amanda Arvidson; [2017]
    Nyckelord :matematiska samtal; matematiskt tänkande; årskurs 1–3; återkopp-ling; tankeprocesser;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet syftar till att undersöka hur lärare i praktiken använder sig av matematiska samtal i klassrummet. Studien undersöker frågan: vilka slags mate-matiska samtal har lärare i årskurs 1–3med sina elever? Detta undersöktes med hjälp av enkät och intervju som metod. LÄS MER

  5. 15. Matematiska samtal i klassrummet : En enkät- och intervjustudie med fokus på lärares klass-rumspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amanda Arvidson; [2017]
    Nyckelord :matematiska samtal; matematiskt tänkande; årskurs 1–3; återkopp-ling; tankeprocesser;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet syftar till att undersöka hur lärare i praktiken använder sig av matematiska samtal i klassrummet. Studien undersöker frågan: vilka slags mate-matiska samtal har lärare i årskurs 1–3med sina elever? Detta undersöktes med hjälp av enkät och intervju som metod. LÄS MER