Sökning: "matematiska samtal i klassrummet"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden matematiska samtal i klassrummet.
16. Matematiska samtal med kvalitet eller bara tomt prat?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med denna studie är att ”se” hur lärares tankar om och deras interaktion med eleverna gällande muntlig kommunikation i matematik påverkar samtalskvaliteten. Vi ville ta reda på hur en bra kvalitet på den muntliga kommunikationen i matematik kan skapas och vilka faktorer som kan påverka kvaliteten. LÄS MER
17. Bilder och byggen är bra även för de bästa matematikeleverna : en studie om femteklassare som löser rika problem
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Elever med varierad matematisk förmåga finner matematisk utmaning i olika sorters uppgifter. För att ge alla möjlighet att utmanas hänvisas eleverna ofta till enskild räkning i läromedel, en undervisningsform som kraftigt har kritiserats bland annat för att den ger litet utrymme för interaktion eleverna emellan. LÄS MER
18. Matematisk kommunikation i klassrummet : En studie om hur lärare planerar in kommunikation i matematikundervisningen
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka på vilket sätt lärare säger sig arbeta med den kommunikativa förmågan i sin matematikundervisning på mellanstadiet samt på vilket sätt och i vilken omfattning detta arbete sker. Vi har fått in enkäter från 18 lärare från olika skolor och av dessa lärare har vi haft fördjupade intervjuer med två. LÄS MER
19. Matematiska samtal i klassrummet
Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : .... LÄS MER
20. Lärares matematiska språk i klassrummet
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vår studie var att undersöka hur matematiklärare i år 9 behandlar det matematiska språket i klass-rummet. Vår empiriska undersökning gjordes med avsikt att besvara vårt syfte utifrån tre frågeställningar somhandlar om lärarnas medvetenhet om det matematiska språket och konsekvenserna som användandet av dettakan få. LÄS MER