Sökning: "medie- och underhållningsbranschen"

Hittade 1 uppsats innehållade orden medie- och underhållningsbranschen.

  1. 1. “Jag känner alltid att jag har varit den som sticker ut…” : - En etnografisk studie om hur yrkesverksamma inom medie- och underhållningsbranschen uppfattar mångfald och dess inflytande i aspekter om mediemakt, mediepåverkan och representation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Marella Chamas Merei; Martina Lindman; [2022]
    Nyckelord :Mångfald; medie- och underhållningsbranschen; mediemakt; mediepåverkan; representation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad kunskap kring diskussionen om mångfaldens betydelse i medieproduktioner och mediearbete, i förhållande till aspekter om mediemakt, mediepåverkan och representation. Genom semi-strukturerade intervjuer med sju yrkesverksamma i medie- och underhållningsbranschen, med främst fokus inom dramaproduktioner för tv och film, är målsättningen att med hjälp av Kimberlé Crenshaws (1989) teori intersektionalitet, Vicki Mayers (2011) teori ‘The line’ (above the line/below the line) samt Pierre Bourdieus (1999) teori prekaritet att analysera respondenternas svar. LÄS MER