Sökning: "mediemakt"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet mediemakt.

  1. 1. “Jag känner alltid att jag har varit den som sticker ut…” : - En etnografisk studie om hur yrkesverksamma inom medie- och underhållningsbranschen uppfattar mångfald och dess inflytande i aspekter om mediemakt, mediepåverkan och representation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Marella Chamas Merei; Martina Lindman; [2022]
    Nyckelord :Mångfald; medie- och underhållningsbranschen; mediemakt; mediepåverkan; representation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad kunskap kring diskussionen om mångfaldens betydelse i medieproduktioner och mediearbete, i förhållande till aspekter om mediemakt, mediepåverkan och representation. Genom semi-strukturerade intervjuer med sju yrkesverksamma i medie- och underhållningsbranschen, med främst fokus inom dramaproduktioner för tv och film, är målsättningen att med hjälp av Kimberlé Crenshaws (1989) teori intersektionalitet, Vicki Mayers (2011) teori ‘The line’ (above the line/below the line) samt Pierre Bourdieus (1999) teori prekaritet att analysera respondenternas svar. LÄS MER

  2. 2. Mediernas moraliska ansvarstagande? : medierapporteringen om ebola - oktober 2014

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Josefine Wikström Nilsson; Sophie Jensen; [2015]
    Nyckelord :Bumerangeffekt; Moral; Mediemakt; Medierapportering; Ebola; Social Sciences;

    Sammanfattning : Medierna har i dagens samhälle ett betydande inflytande över vilken information vi människor har att tillgå och vilka platser vi får information ifrån. Mediemakten blir extra påtaglig vid globala katastrofsituationer där behovet av informationsspridning över stort geografiskt avstånd är särskilt avgörande. LÄS MER

  3. 3. HOTETS MAKT : -En kritisk diskursanalys av medierapportering om svenska insatser i Afghanistan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tove Heder; Shahira Megahid; [2010]
    Nyckelord :Afghanistan; militära insatser; mediemakt; kritisk diskursanalys; postkolonialt perspektiv; 11 september 2001.;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt var den makt som medier besitter i framställningen av nyheter, det vill säga den symboliska makt som förmedlas genom språket, bildar opinion, samt påverkar hur dess läsare uppfattar och formar sina bilder av verkligheten samt attityder gentemot den. Det övergripande syftet var att kritiskt granska medierapporteringen av svenska insatser i Afghanistan genom att söka svara på följande frågor; Hur behovet av svenska insatser i Afghanistan framställdes?, vilka diskurser som dominerade framställningarna, definitionerna och beskrivningarna av Sverige/Svenskar och Afghanistan/Afghaner, samt vilka konsekvenser definitionerna får för människors attityder, förhållningssätt och sociala relationer. LÄS MER

  4. 4. Röda eller blå stjärnor : Politiska budskap i Star Trek

    Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Anders Grönberg; Emanuel Lundberg; [2009]
    Nyckelord :politics; ideology; media power; TV series; Star Trek; politik; ideologi; mediemakt; TV-serier; Star Trek;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker TV-serien Star Treks värderingar ur ett politiskt ideologiskt perspektiv. Star Trek är en amerikansk science fiction-serie som skapades av Gene Roddenberry i mitten av 1960-talet. LÄS MER

  5. 5. "Det skulle vara mer om tjejer i TV-sporten" : - om TV-sporten ur ett kvinnoperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap; Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Britt-Marie Ringfjord; [1999]
    Nyckelord :TV-sport; mediemakt; könsidentitet; ungdomskultur; förebilder;

    Sammanfattning : När man som TV-tittare ser på sportprogram, kan man lätt förledas att tro att ”alla människor” tycker sport är viktigt, men så är det naturligtvis inte. Man kan dock anta att framställningar av medierad TV-sporten som fenomen, finns i de flesta människors föreställningsvärld. LÄS MER