Sökning: "mentorsuppdrag"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet mentorsuppdrag.
1. Det osynliga uppdraget : Gymnasieläraraes upplevelser av mentorskapet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : I många skolor i Sverige har lärare förutom sitt undervisningsuppdrag också ett uppdrag som mentor. Trots detta regleras inte mentorsuppdraget i skollagen. Hur lärare själva upplever mentorskapet är relativt outforskat. Den här studiens syfte var att öka kunskapen om gymnasielärares upplevelser av mentorsuppdraget. LÄS MER
2. Mentorer och uppfyllelse av studiemål : En specialpedagogisk analys av elevernas berättelser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera hur elever på gymnasiet som är i behov av stöd i någon form uppfattar mentorers betydelse för uppfyllelse av studiemål. Följande frågeställningar har undersökts: Hur berättar eleverna om skolans åtgärder?, Hur berättar elevernas om stödbehovet?, Hur berättar elevernas om sin relation med mentor?, Hur berättar eleverna om förväntningar på mentor? En fenomenologisk ansats antogs där elevernas uppfattningar undersöktes. LÄS MER
3. Fenomenet mentorskap i gymnasieskolan : Mentors betydelse för elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Mentorskap har blivit vanligt i svenska gymnasieskolor sedan 1990-talet. Syftet med denhär studien har varit att undersöka och beskriva vad som är mentors uppdrag, med särskiltfokus på frågan om vilken betydelse mentor har för elever i matematiksvårigheter. LÄS MER
4. Elevers perspektiv på mentorskap : En studie av en högstadieskolas mentorskap utifrån ett explicit elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Mentorskap i skolan utförs oftast av en arbetade ämneslärare, ett uppdrag som vi anser ta mycket tid och som saknar nationell konsensus kring utformningen. Syftet med föreliggande uppsats är att bidra med ny kunskap om högstadieelevers förväntningar på och erfarenheter av mentorskap mellan lärare och elev, samt i vilken utsträckning förväntningarna uppfylls. LÄS MER