Sökning: "negativ vinstvarning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden negativ vinstvarning.

  1. 1. Marknadens reaktion på vinstvarningar : En eventstudie på Oslo Børs

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Olle Grywenz; Oskar Spets Storhov; [2023]
    Nyckelord :Vinstvarning; marknadsreaktion; eventstudie; avvikelseavkastning; den effektiva marknadshypotesen; Oslo Børs;

    Sammanfattning : Studien utreder norsk marknadsreaktion på vinstvarningar. För att åstadkomma dettagenomförs en eventstudie, med avvikelseavkastning som mätmetod under tidsperioden2014–2022. Totalt inkluderas 72 vinstvarningar utfärdade av bolag noterade på Oslo Børs istudien. Marknadens reaktion analyseras i två eventfönster av olika längd. LÄS MER

  2. 2. Historisk resultatvolatilitet och marknadsreaktioner på vinstvarningar : En studie om svenska noterade bolag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tom Sjölund; Alexandra Burholm; [2022]
    Nyckelord :Vinstvarning; resultatvolatilitet; marknadsreaktion; eventstudie; avvikelseavkastning.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om marknadsreaktionen på en vinstvarning påverkas av det utfärdande företagets historiska resultatvolatilitet. Marknadsreaktionen mäts i termer av avvikelseavkastning, vilken beräknas med hjälp av en eventstudie som omfattar 86 vinstvarningar som utfärdats av företag noterade på Nasdaq Stockholm under tidsperioden 2012-2019. LÄS MER

  3. 3. Vinstvarningars påverkan på marknaden : Eventstudie över vinstvarningar innan covid-19 samt under pandemin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Holmes Räsänen; Ario Hosseini; [2022]
    Nyckelord :Vinstvarning;  eventstudie;  abnormal  avkastning;  Covid-19;  CAR; marknadsreaktion ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka  reaktioner mot svenska företag  före och efter en vinstvarning samt att jämföra hur covid-19 påverkade marknadsreaktionerna i samband med en vinstvarning. Andra faktorer undersöks genom utformande av en regressionsanalys i studien för att testa om de har någon påverkan på marknadsreaktionen. LÄS MER

  4. 4. Investerares reaktion på positiva vinstvarningar : En studie om CSR-arbetes påverkan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Thomas Paal; August Forsell; [2021]
    Nyckelord :Positiv vinstvarning; CSR-arbete; abnormal avkastning; eventstudie; svenska och finska marknaden.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker den initiala abnormala avkastningen som uppstår av positiva vinstvarningar på den svenska och finska marknaden mellan åren 2017-2020. Studien undersöker om företags arbete med CSR-relaterade frågor, mätt utifrån ett ESG-poäng, påverkar den abnormala avkastningen som uppstår vid en positiv vinstvarning. LÄS MER

  5. 5. Negativa och omvända vinstvarningar : En eventstudie om hur den svenska aktiemarknaden reagerar på negativa och omvända vinstvarningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Isaac Norberg; Linda Frödin Glad; [2021]
    Nyckelord :Omvänd vinstvarning; negativ vinstvarning; marknadsreaktion; abnormal avkastning; eventstudie.;

    Sammanfattning : Syfte: Vinstvarningar är offentliggöranden som börsnoterade bolag enligt lag måste utfärda om resultatet förväntas skilja sig mot det förväntade. En negativ vinstvarning innebär att ett företag går ut med information om att resultatet kommer att bli kraftigt försämrat mot marknadens förväntan och en omvänd vinstvarning syftar till att resultatet istället förväntas bli högre. LÄS MER