Sökning: "no undersökningar F-3"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden no undersökningar F-3.

  1. 1. Lärande för hållbar utveckling med ett undersökande arbetssätt : Vilka möjligheter och utmaningar lärare beskriver att de möter med ett undersökande arbetssätt i lärande för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Åsa Karlsson; [2022]
    Nyckelord :lärande för hållbar utveckling; handlingskompetens; undersökande arbetssätt; NO-undervisning; intervjustudie; lågstadiet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få ökad kunskap om lärares erfarenheter gällande vilka möjligheter som undersökande arbetssätt ger för att främja elevers lärande om och för hållbar utveckling i årskurs F-3 samt vilka utmaningar som arbetssättet ger upphov till i relation till elevernas lärande. Resultatet baseras på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare i årskurs F-3. LÄS MER

  2. 2. NTA-materialet som stöd för systematiska undersökningar i NO-undervisningen : En studie om elevernas möjligheter att utveckla förmågan att genomföra systematiska undersökningar med NTA-materialet i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabelle Tunström; [2021]
    Nyckelord :NTA; STC; systematiska undersökningar; inquiry; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka på vilka sätt läromaterialet NTA gerförutsättningar för elever i årskurs F-3 att utveckla förmågan att genomföra systematiskaundersökningar samt hur lärare använder materialet. Studien har grundats på tresemistrukturerade intervjuer av lärare samt en innehållsanalys av textmaterial tillhörande treolika NTA-teman. LÄS MER

  3. 3. Några lärares syn på naturvetenskapliga undersökningar i f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Ebba Jonsson; [2016]
    Nyckelord :experiment; laborationer; naturvetenskapliga undersökningar; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare verksamma i förskoleklass till och med årskurs 3 beskriver arbetet med naturvetenskapliga undersökningar, mål med aktiviteterna samt möjligheter och utmaningar i undervisningssammanhang. Studien hade en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER