Sökning: "phonemic awareness"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden phonemic awareness.

  1. 11. Fonemisk och multisensorisk läsinlärningsmetodik : En interventionsstudie i åk 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sara Holgersson; [2016]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; avkodning; läs- och skrivsvårigheter; tidig intervention; intensivträning; FonoMix;

    Sammanfattning : This study analyses the effects of an intervention using "FonoMix Munmetoden" for phonemic and multisensory training. Its focus was studying the effects on phonological awareness, letter/sound connection, and decoding. LÄS MER

  2. 12. Improving Reading Skills For Dyslexic Students In The English Classroom

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Molnar Smith; [2016]
    Nyckelord :Dyslexia; Reading; Multisensory structured learning; phonemic awareness; Orton-Gillingham approach; phonics; whole language;

    Sammanfattning : The aim of this paper was to investigate what principles and approaches can be utilized when helping dyslexic students to improve their reading skills in the English classroom. The structure of this study is narrative research synthesis which means that the paper is based on articles written by others. LÄS MER

  3. 13. Vad sker i elevers parskrivande vid datorn? : Observation av fyra elevpar i årskurs ett

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Kristin Petersson; [2013]
    Nyckelord :Interaction; Computer; Writing; Reading; Peer collaboration; Observation;

    Sammanfattning : The aim with this study is to explore if and how linguistic learning takes places when four pairs ofstudents in grade one writes on the computer. Observations of eight students took place duringtwelve lessons to investigate what happened during their writing processes. LÄS MER

  4. 14. Språklig medvetenhet : En empirisk och teoretik studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jonas Thorstensson; [2005]
    Nyckelord :Linguistics; Språklig medvetenhet; lingvistisk medvetenhet; metakognition; läs- och skrivsvårigheter; Lingvistik;

    Sammanfattning : Under inriktningen Grundläggande färdigheter på lärarprogrammet väcktes ett intresse hos mig angående språklig medvetenhet och dess betydelse för barns läs- och skrivinlärning. I det här examensarbetet har det behandlats närmare med hjälp av en empirisk och teoretisk studie. LÄS MER