Sökning: "processfaktorer"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet processfaktorer.

  1. 1. Jämlik, kvalitativ vård för barn med autismspektrumtillstånd? : En intervjustudie om föräldrars definitioner och upplevelser av vårdkvalitet inom Barn- och ungdomspsykiatrin samt Barn- och ungdomshabiliteringen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Julia Hagström Larsson; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; vårdkvalitet; Donabedian; föräldrars upplevelse av vård; kvalitativ metodik;

    Sammanfattning : Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och Barn- och ungdomshabiliteringen (HAB) är två specialistvårdsenheter i Sverige som båda ger vård till barn med autismspektrumtillstånd (AST). De nämnda vårdenheterna har skilda målgrupper och uppdrag vilket skulle kunna leda till varierande vårdkvalitet för barn med AST utifrån vårdenhet. LÄS MER

  2. 2. Jämlik, kvalitativ vård för barn med autismspektrumtillstånd? : - En intervjustudie om föräldrars definitioner och upplevelser av vårdkvalitet inom Barn- och ungdomspsykiatrin samt Barn- och ungdomshabiliteringen.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Julia Hagström Larsson; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; vårdkvalitet; Donabedian; föräldrars upplevelse av vård; kvalitativ metodik.;

    Sammanfattning : Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och Barn- och ungdomshabiliteringen (HAB) är två specialistvårdsenheter i Sverige som båda ger vård till barn med autismspektrumtillstånd (AST). De nämnda vårdenheterna har skilda målgrupper och uppdrag vilket skulle kunna leda till varierande vårdkvalitet för barn med AST utifrån vårdenhet. LÄS MER

  3. 3. Integrerad Beteendehälsa i primärvården - studie av processfaktorer och behandlingsutfall. : En enkelblind randomiserad klinisk prövning av Brief Interventions och vägledd självhjälp.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Elisabeth Löwegren; Evelina Lind; [2019]
    Nyckelord :Primary care; Primary Care Behavioral Health; Guided self-help; Brief Interventions; Timescale; Primärvård; Integrerad beteendehälsa; Vägledd självhjälp; Brief Interventions; Tidsåtgång;

    Sammanfattning : Primärvårdens uppdrag innefattar behandling av psykisk ohälsa och för närvarande överstiger behandlingsbehovet vårdnivåns resurser. Integrerad beteendehälsa (IBH) är en organisationsmodell för primärvård som tidseffektivt tillgängliggör psykologisk behandling. LÄS MER

  4. 4. Ramverk för holistiskt beslutsfattande vid hantering av outsourcad aktivitet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Andreas Schultz; Sara Romvall; [2019]
    Nyckelord :Outsourcing; Backsourcing; Framework; Decision-making;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats har fokuserat på att utforma ett holistiskt ramverk för beslutsfattande relaterat till outsourcing för ett internationellt företag beläget i Sverige. Studien initierades då fallföretaget upplevde brister inom kvalitet och höga kostnader för en aktivitet de i dagsläget outsourcar till en extern leverantör. LÄS MER

  5. 5. Att organisera för lärande : En studie av samband mellan gruppens ålderssammansättning och förutsättningar för barns lärande i förskolan

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Guseva Alexandra; [2015]
    Nyckelord :age setting; conditions for children’s learning; structural quality; process quality; preschool quality; gruppens ålderssammansättning; förutsättningar för barns lärande; strukturella faktorer; processfaktorer; förskolans kvalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om det finns några mönster och samband i hur förskolepedagoger upplever förutsättningar för barns lärande beroende på ålderssammansättningen i gruppen. Studien är kvantitativ med webbenkät som metod för insamling av data från pedagoger. LÄS MER