Sökning: "rumsliga begrepp för förskolebarn"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden rumsliga begrepp för förskolebarn.

  1. 1. "Olle var är dina vanatar?" : Pedagogers resongemang kring undervisning i rumsuppfattning med yngre förskolebarn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ebba Högberg; Linnéa Gryningstråhle; [2023]
    Nyckelord :förskola; rumsuppfattning; yngre förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att öka kunskap kring pedagogers resonemang om rumsuppfattning för yngre förskolebarn. Vi utgår från det sociokulturella perspektivet i vår studie där barn ses som kompetenta och aktivt tillägnar sig kunskap. LÄS MER

  2. 2. "Man kan ha stolar på ryggen, som Nasse" : En kvalitativ studie om förskolebarns inflytande på inomhusmiljön med åtta förskolebarn och två förskollärare

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Therese Jungermann; [2013]
    Nyckelord :Inomhusmiljö; Barns inflytande; Förskola;

    Sammanfattning : Den här undersökningen behandlar inomhusmiljön och barns inflytande i förskolan. Syftet med studien är att få en förståelse för barns inflytande över inomhusmiljön, både avseende föremål och rumsliga aspekter. Jag vill få en bredare syn på hur barn utövar inflytande över inomhusmiljön och vad lärarnas roll i detta innebär. LÄS MER

  3. 3. Skillnader och likheter. Förståelse av matematik i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann Östman; [2010-02-26]
    Nyckelord :matematik; lärare; observationsprotokoll; förskola;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att studera och kritiskt granska hur ett antal lärare uttrycker barns matematiska förståelse och hur forskare väljer att formulera sig i ett observationsprotokoll som tagits fram i syfte att beskriva barns matematiklärande. De frågeställningar som är knutna till syftet är hur matematik framställs i observationsprotokollet, vilka matematiska och didaktiska kunskaper som då krävs av lärare för att de ska kunna observera och beskriva barns matematiska uttryck och till sist, hur barnet och dess matematiska lärande konstrueras i observationsprotokollet. LÄS MER