Sökning: "samband mellan de fyra räknesätten"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden samband mellan de fyra räknesätten.

  1. 1. Är det en utmaning? : En läromedelsanalys om vilka kognitiva utmaningar elever möter vid arbete med sambandet mellan multiplikation och division i två matematikböcker för årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Bengtsson; Isabell Gullvén; [2019]
    Nyckelord :Division; Kognitiv utmaning; Läromedel; Multiplikation; Samband;

    Sammanfattning : Det är viktigt att redan i unga år skapa sig en förståelse för hur de fyra räknesätten hänger samman, men även vilka kognitiva utmaningar sambandet mellan räknesätten multiplikation och division framställs i matematikböcker för yngre åldrar. Idag finns det ingen statlig granskning av läromedel, utan vem som helst kan skriva ett läromedel. LÄS MER

  2. 2. Elevers uppfattningar om sambandet mellan multiplikation och division : "Om man vänder på multiplikation så blir det ju division och om man vänder på division så blir det ju multiplikation"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Louise Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Multiplikation; division; sambandet mellan multiplikation och division; uppfattningar; kontrast; separation; generalisering och kritiska aspekter.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är framtaget med bakgrund av att de fyra räknesätten och deras samband har visat sig viktiga för elevernas djupare förståelse inom matematik. Svenska elever i årskurs 4 visar att taluppfattning är det svåraste matematiska området i TIMSS 2015 trots att eleverna redan i årskurs 3 enligt den nuvarande läroplanen (Skolverket, 2011) ska ha arbetat med de fyra räknesätten och deras samband. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan addition och subtraktion : Elevers uppfattning av relationen mellan de två räknesätten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Rebecka Åström; Sofia Leo; [2016]
    Nyckelord :Addition; matematik; matematiska strategier; samband; subtraktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur elever ser sambandet mellan addition och subtraktion och vilka matematiska strategier som eleverna använder vid räkneoperationer. Studien omfattar 82 elevdiagnoser och fyra gruppintervjuer med sammanlagt 12 elever i årskurs två och tre. LÄS MER

  4. 4. Multiplikativt tänkande : Olika strategier för beräkningar av uppgifter inom multiplikation och division

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Matilda Knutsmark; [2016]
    Nyckelord :multiplicative thinking; multiplication; division; strategies; multiplikativt tänkande; multiplikation; division; strategier;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på multiplikativt tänkande hos elever i årskurs 3. Multiplikativt tänkande är abstrakt (Clark & Kamii, 1996) och innebär användning av strategier för lösningar av multiplikations- och divisionsuppgifter. LÄS MER

  5. 5. Samband mellan de fyra räknesätten- en läromedelsanalys

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Blom; Ulrika Gelius-Lundberg; [2012]
    Nyckelord :de fyra räknesätten; läromedel; läromedelsanalys.matematik; samband;

    Sammanfattning : Sambandet mellan de fyra räknesätten är en del i utvecklingen av den matematiska förståelsen. Syftet med denna studie är att analysera hur ett antal olika läromedel i matematik riktade till årskurs 1-3 tar upp dessa samband. Med läromedel menas då läroböcker, samt tillhörande lärarhandledningar. LÄS MER