Sökning: "Förskoleförvaltning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Förskoleförvaltning.

  1. 1. Barnkonventionen - två sidor av samma mynt : Implementeringen av FN:s Barnkonvention i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Cornelia Hörnell; Selma Mesinovic; [2022]
    Nyckelord :Barnkonventionen; FN:s barnkonvention; Implementeringsteori; Förskola; Förskoleförvaltning; Tolkning;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to analyze the implementation of the UN’s Convention on the Rights of the Child and how the preschool administration utilizes it on a daily basis. The study is based on the following three questions 1, How is the Convention on the Rights of the Child implemented? 2, How is the Convention on the Rights of the Child interpreted and 3, What does the work with the Convention on the Rights of the Child look like? The aim of the study is achieved by using a qualitative text analysis to analyze interviews done with experts on Child Rights in the preschool education sector and preschool teachers in the municipality Malmö, referred to as Malmö Stad in the thesis. LÄS MER

  2. 2. Implementering av tillitsbaserad styrning - en fallstudie på Malmö Stads förskoleförvaltning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Klara Sparv; [2021]
    Nyckelord :tillit; tillitsbaserad styrning; implementering; styrning; offentlig förvaltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In this paper I study the implementation of a trust-based governance reform in Malmö municipalitys division of early childhood education. Trust-based governance is a way to relieve the negative effects of New Public Management by showing the profession more trust and giving them more room for maneuver. LÄS MER

  3. 3. Hantering av friyta vid förskoleutbyggnad : samsyn och konfliktpunkter i synen på kvalité i förskolans utemiljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Niki Lindgren; [2020]
    Nyckelord :preschool; outdoor environment; development; learning; play; pedagogical quality; socialt samspel; barns utveckling; förskolegård;

    Sammanfattning : Förskolan har blivit symbol för den fysiska miljö där barn spenderar större delen  av sina första levnadsår. Förskolan har det senaste decenniet även blivit en del  av det svenska utbildningssystemet och är därmed barnets första möte med  formellt lärande, men lek och omsorg är andra viktiga dimensioner i  förskoleverksamhet. LÄS MER

  4. 4. Tillit, professioner och organisation – En studie om hur professionell tillit kan skapas i och av organisationer

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Filip Rehnström; [2019]
    Nyckelord :Professioner; Organisationssociologi; Tillit; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har sin utgångspunkt i artikelserie som påtalade några av de problem som finns inom den svenska välfärden. De problem som identifierades är de yrken som verkar inom den svenskavälfärden har blivit styrda i stor utsträckning vilket har lett flera olika typer av problem. LÄS MER

  5. 5. Avpolitiseringspolitik- en diskursanalys av Malmö stads arbete med jämställdhetsintegrering

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Miriam Gomez Lattes; Beata Sjöstedt; [2019]
    Nyckelord :Malmö; jämställdhetsintegrering; diskurs; Fastighets-och gatukontoret; Förskoleförvaltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : ABSTRACT Vi har i denna uppsats velat undersöka om två av Malmös förvaltningar, Fastighet- och gatukontoret och Förskoleförvaltningen samt stadens politiker, de som var verksamma vid antagandet av Utvecklingsplanet för jämställdhetsintegrering 2011-2020, utgått från en specifik förståelse av jämställdhet samt undersöka om denna förståelse sammanfaller i någon övergripande diskurs. För detta har vi utgått från förvaltningarnas årsanalyser från 2016 till 2018, några intervjuer med tjänstepersoner i de berörda förvaltningarna samt själva utvecklingsplanet. LÄS MER