Sökning: "skönlitterära böcker"
Visar resultat 21 - 25 av 191 uppsatser innehållade orden skönlitterära böcker.
21. Överordnad eller underordnad? : En genusanalys av fyra skönlitterära böcker som används i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
22. “Det ligger ett jättestort ansvar på oss lärare att se till att elever läser” : Motiverande lässtrategier för ökad läsning bland elever i årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur lärare i årskurserna 1–3 undervisar i lässtrategier samt hur de motiverar elever till ökad läsning av skönlitterära böcker. För att ta reda på det utgår vi från två frågeställningar: Vilka strategier säger lärarna att de använder för att öka läsandet bland sina elever? På vilka sätt beskriver lärarna att de stöttar eleverna med hjälp av olika strategier i och utanför skolan? För att få svar på våra frågor användes en kvalitativ metod där intervjuer med nio grundskollärare i årskurserna 1–3 genomfördes. LÄS MER
23. Ingen ska kalla mig för en nolla : En studie av karaktärernas självbild och vänskapsrelationer i tre skönlitterära böcker
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
24. Gielalaš ja struktuvrralaš iešvuođat njealji jorgaluvvon čáppagirjjálaš čállosiin
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Giela dárbbaša juohke oktavuođas servodagas. Giela oččodeapmi lea proseassa ja dan jurdagajelgii giella oččodeapmi álgá eaŋkilis dásis, sániiguin, gitta cealkagiid dássái mat sáhttet leathui kompleaksat. LÄS MER
25. Lärares idéer om högläsning : En intervjustudie i lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Språket är en bärande del för elevens kunskapsutveckling under skoltiden. Det är genom språket vi kommunicerar med andra för att framföra tankar, åsikter och funderingar. I denna studie undersöks hur lärare använder sig av högläsning för att främja elevernas språkutveckling. LÄS MER