Sökning: "sound localization"
Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden sound localization.
1. An Exploration of Using Japanese Onomatopoeia for Sound Visualization in Museum Environments to Improve Sound Awareness and Sound Comprehension
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Ökad tillgång till teknik som augmented reality (AR) ger museer möjlighet att utforska alternativa interaktioner för utbildning och ökad tillgänglighet. Den här studien utforskar visualisering av miljöljud på museer i syfte att öka ljudmedvetenhet och förbättra museiupplevelsen. LÄS MER
2. En jämförelse av ljudlokalisation i horisontalplanet mellan M&RIE och RIE
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Förmågan att kunna lokalisera ljud är en binaural process som försvåras i samband med hörselnedsättning, eftersom tillgången till akustiska ledtrådar begränsas. Hörapparattillverkare strävar efter att främja användarnas tillgång till dessa ledtrådar genom nya innovationer. LÄS MER
3. Stable diffusion for HRIR extrapolation : A novel approach with deep learning
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Humans perceive and interact with their environment through a multitude of sensory channels. Among these, hearing plays a pivotal role, enabling humans to effectively navigate their surroundings. LÄS MER
4. Sound Source Localization for an Urban Outdoor Setting : A Systematic Review
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)Sammanfattning : Sound source localization (SSL) is a broad field, with many important application areas. In outdoor environments SSL systems can, among other things, be used to increase citizens’ safety by detecting and locating abnormal sounds such as gunshots or screams. LÄS MER
5. Intercorrelation between sound design, binaural and non-binaural audio systems : Effects on general vertical localization precision and reaction time in a non-visual directional choice task 3D game
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Spatialization of audio in the vertical plane has historically been limited. Instead, sound designers have used basic DSP to create pseudo height effects to explain the positions of corresponding objects. In recent years, binaural synthesis has become more widespread following an increase in the use of software rendering methods. LÄS MER