Sökning: "tidsbegrepp"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet tidsbegrepp.
6. ”Hur länge är inte så länge?” Tidsuppfattning och tidsbegrepp i förskolan. Preschoolers perception of time
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I en tidigare etnografisk studie uppmärksammade vi ett barns fråga om tid. ”Hur länge är inte så länge?” och utifrån denna fråga skapade vi syftet till denna studie som blev att ta reda på hur små barn förhåller sig till tid och att undersöka hur pedagogerna bemöter barn med olika tidsbegrepp. LÄS MER
7. Sverige i tiden, tiden ur led : Upplysningens dialektik hos Stig Dagerman och Willy Kyrklund
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
8. Tidskognition framför, bakom och över kulturgränser : En interventionsstudie av tidskognition i klassrummet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Sammandrag Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur vuxna andraspråkselever på sfi uppfattar tid i rumsliga termer, det vill säga om de anser att framtiden ligger framför eller bakom egot, och huruvida en lärare genom gester kan påverka denna tidsuppfattning. Studien undersöker även hur deltagarnas ålder, studietid, vistelsetid, dialekt, användning av svenska och självrapporterad svenskbehärskning påverkar dessa föreställningar. LÄS MER
9. Tidsbegreppet : En studie om pedagogers användning av begreppet tid i förskolans verksamhet
M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få syn på hur tidsbegreppet används och synliggörs av pedagogerna i förskolan. Studien genomfördes på två kommunala förskolor i Mellansverige. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer och observationer. Resultatet visar att tidsbegreppet till viss del anses komplicerat för både pedagoger och barn. LÄS MER
10. Hur uppfattar sexåringen datum, år och det som finns emellan? : En studie om sexåringens tidsbegreppsuppfattning
M1-uppsats, HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om hur sexåringar uppfattar de tidsbegrepp som läraren använder kring almanackan i den dagliga samlingen i förskoleklass. För att få svar på elevernas uppfattningar kring de olika tidsbegreppen har jag använt mig av en ostrukturerad kvalitativ intervjumetod. LÄS MER