Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Analys av Martin Hägglunds kristendomskritik : Prövning av kritikens hållbarhet genom en rekonstruktion av de livsåskådningsmässiga förutsättningarna och premisserna för hans kristendomstolkning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Etik och religionsfilosofi

    Författare :Håkan Toll; [2023]
    Nyckelord :Ateism; existentialism; kristendom; livsåskådningsforskning; materialism; naturalism; teism;

    Sammanfattning : Martin Hägglunds kristendomstolkning i boken Vårt enda liv analyseras och jämförs med teologen och existentialisten Paul Tillichs kristendom uttryckt i boken The Courage to be. Frågan om vilka livsåskådningsförutsättningar och premisser som ligger till grund för Hägglunds religionskritik och frågan om hans kritik är rationellt berättigad behandlas. LÄS MER

  2. 2. Tidslinje och tecknets rörelse i finlandssvenskt teckenspråk. : En korpusbaserad studie.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för teckenspråk

    Författare :Lena Wenman; [2022]
    Nyckelord :time expression; Finland-Swedish sign language; timelines; time orientation metaphor; tidsuttryck; finlandssvenskt teckenspråk; tidslinjer; tidsorienteringsmetafor;

    Sammanfattning : Teckenspråk kan uttrycka tid på olika sätt med hjälp av teckenrummet. Jag har i min studie fokuserat på hur rörelsen i tecken och medveten placering av flera tecken i teckenrummet kan kopplas till tidsbegrepp, så kallade tidslinjer. LÄS MER

  3. 3. Lågstadielärares undervisning vid arbete med historiska tidsbegrepp : En studie om lågstadielärares historieundervisning vid arbete med historiska tidsbegrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Philip Granander; [2021]
    Nyckelord :Time concepts; historical time concepts; timelines; elementary school; historical thinking.; Tidsbegrepp; historiska tidsbegrepp; tidslinjer; lågstadiet; historiskt tänkande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling var att studera problemen relaterade till grundskolans historieundervisning på lågstadiet och som bidrar till att gymnasieelever inte har den kunskap som krävs för att konstruera stora och användbara bilder av det förflutna. Denna undersökning syftar till att skapa en förståelse för vilka arbetssätt som lärare använder på lågstadiet i deras historieundervisning som gynnar elevens utveckling gällande förståelse och kunskaper för historiska tidsbegrepp, så eleverna får med sig de förkunskaper som krävs från lågstadiet. LÄS MER

  4. 4. Barnets utveckling av ett medvetande inom tid och historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sophie Schiebler; Johanna Bergengren; [2020]
    Nyckelord :F-3; historiemedvetande; tidsuppfattning; historisktmedvetande;

    Sammanfattning : Sammandrag I denna text har vi arbetat med frågeställningarna -Vad säger forskningen om yngre barns tidsuppfattning? - Hur bildas ett historiemedvetande hos yngre barn?Vi använder oss av formuleringen yngre år i denna text och frågeställning, med det menar vi barn från förskoleklass till årskurs 3, F-3. För att finna svar på vår fråga har vi använt oss av vetenskapliga artiklar, doktorsavhandlingar, licentiatavhandlingar och till viss del böcker. LÄS MER

  5. 5. ”Det finns ingenting som heter 10 minuter i halv” : En studie om andra- och tredjeklassares färdigheter och strategier för klockavläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Mirela Goldheart; Anna Johanson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka färdigheter och strategier elever i grundskolans årskurs 2 och 3 i fyra klasser visar vid avläsning av den analoga och den digitala klockan. Den teoretiska utgångspunkten var variationsteorin. LÄS MER