Sökning: "utanförskap i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 200 uppsatser innehållade orden utanförskap i skolan.

  1. 11. “Men just det här med vänner, det är det svåraste” : En kvalitativ intervjustudie med föräldrar till barn med intellektuell funktionsnedsättning och deras upplevelse av kamratgemenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linda Söderkrantz; Sabina Wapstra; [2022]
    Nyckelord :Kamratgemenskap; intellektuell funktionsnedsättning; deltagardemokrati; föräldrars perspektiv;

    Sammanfattning : Barn med intellektuell funktionsnedsättning har visat sig ha en ojämlikhet situation och lever i störregrad i utanförskap i förhållande till andra grupper i samhället. Det saknas forskning omkamratgemenskap för barn med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  2. 12. Barnfattigdom i Norrbotten : En studie om barns ekonomiska utsatthet i samhället

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Pernilla Lundgren; [2022]
    Nyckelord :utanförskap; sårbarhet; skam; ekonomisk påverkan;

    Sammanfattning : Barnfattigdom är ett viktigt ämne att belysa och prata kring. Denna studie syftar till att undersöka hur barn påverkas av att leva och växa upp i barnfattigdom, främst ur olika sociala aspekter. Barnfattigdom finns överallt, oavsett världsdel eller samhälle. LÄS MER

  3. 13. Att påverka eller att bli påverkad : En studie om hur skolpersonals bemötande kan påverka skolgång och självutveckling hos elever med substansbruk

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ola Ingvarsson; [2022]
    Nyckelord :Socialpedagogik; professionellt bemötande; pedagogisk bemötande; normbrytande beteende; skolpersonals bemötande; utanförskap; narkotikabruk barn och ungdomar; symbolisk interaktionism.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ny kunskapsutveckling relaterad till berättelser om hur skolpersonal kan bemöta elever med substansbruk och hur dessa bemötande kan påverka deras möjligheter till utbildning samt självutveckling.  Studiens resultat baseras på kvalitativa intervjuer med tidigare högstadieelever som hade ett substansbruk när de gick på högstadiet och skolpersonal som har mött elever som har haft ett substansbruk. LÄS MER

  4. 14. Språkutveckling i skolor i socioeknomisk utsatta områden : Language Development in Schools in Socio-Economically ExposedAreas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Asmaa Ali; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolor i socioekonomiskt utsatta områden stöter på mång svårigheter gällande elevernas lärande och kunskapsutveckling. Det har länge lagt märke till att elevernas språkförmåga brister till skillnad från andra skolor som inte befinner sig i utsatta områden. LÄS MER

  5. 15. ”Skolan är viktig men det behöver kompletteras med andra sociala sammanhang” : En kvalitativ studie om nyanländas erfarenheter av hinder och stöd vid lärandet av det svenska språket

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rimon Riadh Botros; Muhammed Tahsin; [2022]
    Nyckelord :Språk; utlandsfödda; skola; integrering; sociokulturella perspektiv; inkludering; exkludering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att, med stöd av några invandrade individers egna erfarenheter försöka förstå samt bidra till en fördjupad förståelse för både det som underlättar för nyanländas lärande av det svenska språket, samt vad det är som försvårar för det. En kvalitativ metod genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER