Sökning: "utomhuslekar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet utomhuslekar.

  1. 1. Får jag vara med att leka? : En kvalitativ studie om barns tillträdesstrategier i förskolans utomhuslekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hilma Lundberg; Bim Schalén; [2023]
    Nyckelord :Utomhuslek; Förskola; Tillträdesstrategier; Barn; Kamratkulturer;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka barns tillträdesstrategier i utomhuslekar. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har vi använt oss av en kvalitativ forskningsansats med icke - deltagande observationer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Utomhuslek på fritids

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Irina Buzanova; [2013]
    Nyckelord :lek; skolgårdrollekregellek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper om barns utomhuslekar och studera vilka lekar som förekommer ute på en skolgård. Min frågeställning i detta arbete var: Vilken typ av frilekar som är mest populära hos 7-8 åringar under cirka en timme lång utevistelse på ett fritidshem. Studien gjordes under fem dagar i sträck. . LÄS MER

  3. 3. Utemiljöns betydelse för små barns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Christina Ebbesson; [2008]
    Nyckelord :Förskola; lärande; utemiljöns betydelse; utveckling;

    Sammanfattning : The study concentrates on which significance the pre-school’s yard and the outdoor environment has and how it influence the young children regarding their development and learning. The study is carried out through observations of the children complimented by interviews of them. LÄS MER

  4. 4. Utemiljöns påverkan på barns val av språkligt stimulerande lekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emma Linvik; [2007]
    Nyckelord :språkutveckling; utomhusmiljö; lek; Friluftsfrämjandet; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att ta reda på om utomhusmiljön på förskolan påverkar barns lekar, och om någon typ av lek kan anses vara mer språkutvecklande än andra. I studien jämförs två förskolor; en traditionell och en med utomhuspedagogisk profil. LÄS MER

  5. 5. Leken och pedagogiken

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Antoinette Butros-Landvik; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : ______________________________________________________________________SyfteDet primära syftet med denna uppsats är att undersöka hur mycket tid personal på förskolan avsätter för att självamedverka i den fria leken. Ett ytterligare syfte är att undersöka vilka faktorer som bidrar till att personalen oftaprioriterar andra sysslor istället för att själva aktivt delta i barnens fria lekar?FrågeställningarHur värdesätter personalen leken som pedagogiskt redskap? Det vill säga, uppskattas barnens lekar generellt somett verktyg för lärande och visar sig detta i så fall i det dagliga arbetet med pedagoger som deltar i den fria leken?Vilka förutsättningar har personalen att själva delta i barnens fria lekar? Beror ett eventuellt bristande deltagandepå dem själva eller finns det andra faktorer som gör att pedagogernas deltagande i den fria leken bortprioriteras?MetodJag har valt en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning. LÄS MER