Sökning: "välgörenhet"
Visar resultat 11 - 15 av 112 uppsatser innehållade ordet välgörenhet.
11. Välgörenhet – Ett imaginärt projekt? : En antropologisk studie av Röda Korset och dess värvningsarbete i Uppsala
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : Antropologins kritiska förhållning till välgörenhet har tenderat att trivialisera det lokala välgörenhetsarbetet. Uppsatsens argument vidareutvecklar inte kritiken, utan har som mål att visa den produktiva dimension som finns i det lokala välgörenhetsarbetet. LÄS MER
12. Välgörenhet – Ett imaginärt projekt? : En antropologisk studie av Röda Korset och dess värvningsarbete i Uppsala
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : Denna uppsats ämnar att undersöka välgörenhet, fokus riktas mot värvningsarbete för att ge en inblick till hur välgörenhetsarbete fungerar på ett lokalt plan. Inom det lokala blir utgångspunkten det värvningsarbete som Röda Korsets genomför på Stora Torget i Uppsala. LÄS MER
13. En tydligare identitet : Framtagande av visuella riktlinjer för secondhand-butiker i avsikt att tilltala en bredare målgrupp
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Syftet med denna studie var att utforma ett koncept som visualiserar grafiska riktlinjer för secondhand-butiker i avsikt att tilltala en bredare målgrupp. Studien baserades på en metod innehållande både kvalitativ och kvantitativ datainsamling. LÄS MER
14. Rädda Barnen i förhandling om ansvaret för välfärden : En diskursanalys av den Covid-19-utlösta insatsen #KarmaLemonChallenge
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : Denna kandidatuppsats är en undersökning av Rädda Barnens externa kommunikation under tiden för kampanjen #KarmaLemonChallenge som genomfördes under våren 2020, till följd av pandemin Covid-19. Syftet med undersökningen är att analysera vilken syn på ansvaret för välfärden som Rädda Barnen och replikerande aktörer förmedlar under kampanjen. LÄS MER
15. Marknadsföring som räddar liv : En studie om emotionell marknadsföring inom välgörenhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : I dagens samhälle finns det många välgörenhetsorganisationer som efterfrågar donationer till olika ändamål. Vanligtvis erhåller konsumenten ingen fysisk produkt vid donationer och därför är det väsentligt att välgörenhetsorganisationers marknadsföring påverkar konsumenterna emotionellt för att få dem att donera pengar. LÄS MER