Sökning: "välgörenhet"

Visar resultat 6 - 10 av 112 uppsatser innehållade ordet välgörenhet.

  1. 6. Privatpersoners svar på välgörenhetsorganisationers marknadsföring : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jonna Jonsäll; Amanda Östling; [2023]
    Nyckelord :Emotionell marknadsföring; orsaksrelaterad marknadsföring; marknadsföring i välgörenhetsorganisationer.;

    Sammanfattning : Syfte: Att skapa förståelse för hur privatpersoner reagerar på välgörenhetsorganisationers marknadsföringsstrategier. De centrala frågorna är om privatpersoner främst donerar utifrån altruistiska eller egoistiska skäl, samt om emotionell marknadsföring eller orsaksrelaterad marknadsföring leder till flest antal donationer. LÄS MER

  2. 7. Sheincares...for animals? : en analys av en kampanj i förmån för välgörenhet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tuvali Ekenman; Eline Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Etisk konsumtion; CSR; greenwashing; branding; fast fashion; Shein; Social Sciences;

    Sammanfattning : I följande uppsats gör vi, genom att utgå från diskussionen om mediala diskurser om etisk konsumtion, en retorisk analys av företaget Sheins kampanj Sheincares, som är en kampanj i syfte att donera pengar till djurrättsorganisationer. Vi undersöker den tillhörande hashtagen #Sheincares på plattformen TikTok, som är ett av de sätt Shein marknadsför kampanjen. LÄS MER

  3. 8. Would you trust me if I lied to you in favor of charity? : The implication of Brand Trust when using Dark Patterns for charity

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Victoria Axelsson; [2022]
    Nyckelord :dark patterns; brand trust; brand trust scale; charity; dark patterns; varumärkesförtroende; varumärkesförtroendeskala; välgörenhet;

    Sammanfattning : Brand Trust is the trust consumers have in brands and have been previously proven to be affected negatively by dark patterns (i.e. design patterns used in websites to deceive their customers). This study is aimed to find out if Brand Trust is affected negatively by dark patterns when used for charity. LÄS MER

  4. 9. “Vi är ett litet gäng musikhjältar” : En intervjustudie om föreställningar om ‘oss’, ‘andra’ och avlägset lidande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Amanda Norberg Wirtén; [2022]
    Nyckelord :‘andra’; västerländsk självbild; svensk självbild; identitet; orientalism; postkolonial teori; välgörenhet; Musikhjälpen; genus;

    Sammanfattning : Den här undersöker hur personer som engagerat sig i Radiohjälpens insamling Musikhjälpen känner och resonerar kring sitt engagemang, utifrån teorier om postkolonialism och orientalism. Tidigare forskning har argumenterat för att maktförhållanden och föreställningar om ‘oss’ och ‘andra’ reproduceras inom den internationella välgörenhetsdiskursen. LÄS MER

  5. 10. Enhancing user experience through post-donation transparency

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Sara Björk; [2022]
    Nyckelord :Transparency; Post-Donation; Donations; Charity; User Experience;

    Sammanfattning : Donating to charity is a phenomenon found in cultures and religions worldwide. Studies have examined how to attract donors, get them to engage, and eventually make a donation. LÄS MER