Sökning: "värde mindre bolag"

Visar resultat 6 - 10 av 56 uppsatser innehållade orden värde mindre bolag.

  1. 6. Hur verkligt är verkligt värde? En studie om informationsasymmetri vid börsintroduktioner utifrån IFRS 13 värderingshierarki

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oskar Brunned; Simon Sandström; Jamal Shamma; [2023]
    Nyckelord :Underprissättning: Aktiekursens procentuella förändring efter den första handelsdagen Informationsasymmetri: Asymmetrisk tillgång till information mellan olika aktörer Proxyvariabel: En variabel som representerar ett ting som är omätbart i praktiken IFRS 13: En redovisningsstandard för värdering till verkligt värde utifrån nivåer av informationsasymmetri Verkligt värde: Det pris som vid värderingstidpunkten skulle erhållas vid försäljning av en tillgång eller betalas vid överlåtelse av en skuld genom en ordnad transaktion mellan marknadsaktörer. Indata på nivå 1: Noterade priser ojusterade på aktiva marknader för identiska tillgångar eller skulder som företaget har tillgång till vid värderingstidpunkten Indata på nivå 2: Annan indata än de noterade priser som ingår i nivå 1; vilka är direkt eller indirekt observerbara för tillgången eller skulden Indata på nivå 3: Icke observerbara indata för tillgången eller skulden Offer-size: Antalet utestående aktier multiplicerat med pris per aktie som börsintroduktionen genomfördes på Ankarinvesterare: Större investerare som inför en börsintroduktion förbinder sig att teckna en viss mängd aktier i utbyte mot en garanterad tilldelning Ägarstruktur: Uppsättningen av de aktörer som äger ett bolag NOSH: Antalet aktier mätt i procent som andel av antalet utestående aktier Underwriters: Finansinstitut som genomför börsintroduktioner för privata bolag Primärmarknad: Den marknad där äganderätter handlas innan en börsintroduktion Sekundärmarknad: Stockholmsbörsen OMXS och Nordic Growth Market NGM ; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Hur verkligt är verkligt värde? En studie om underprissättning vid börsintroduktioner Seminariedatum: 2 juni 2023 Kurs: FEKH69 – Examensarbete i redovisning på kandidatnivå Författare: Oskar Brunnéd, Simon Sandström, Jamal Shamma Handledare: Liesel Klemcke Syfte: Studien syftar till att undersöka ifall underprissättningen vid börsintroduktioner på Stockholmsbörsen och Nordic Growth Market skiljer sig före och efter införandet av IFRS 13 utifrån storlek, ägarstruktur och förekomsten av en ankarinvesterare. Vidare undersöks om underprissättningen, den beroende variabeln, kan härledas till dessa förklarande variabler, och informationsassymmetri. LÄS MER

  2. 7. M&A-transaktioner på fastighetsmarknaden - Varför sker de och vilka effekter ger de?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Ossian Larsson; Oskar Mosén; [2022]
    Nyckelord :Fusioner och förvärv; M A; företagsförvärv; fastighetsmarknaden; motiv; synergier; tillväxt; finansiering.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This study aims to research the motives for and value creation from M&A transactions in the Swedish Real Estate Market. All transactions in the period 2017-2021 were analyzed in detail. LÄS MER

  3. 8. Förvärv och värdeskapande

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Carl Björk; Joakim Hällgren; [2022]
    Nyckelord :Förvärv; serieförvärvare; värdeskapande; storlekseffekten.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har visat på en del faktorer som gör det svårare för serieförvärvande bolag att skapa värde i takt med att de växer. Större kapital ska allokeras vilket leder till praktiska svårigheter i förvärvsprocessen. LÄS MER

  4. 9. Relationsmarknadsföring inom SME : Relationers inflytande på försäljning och marknadsföring

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hlbin Faisal Abdulla; Walid Abdulkadir; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Frågeställningar:  ·       Hur arbetar SMEs med relationsmarknadsföring? ·       På vilket sätt påverkar relationsmarknadsföringen affärsrelationer och försäljning? ·       Vilka utmaningar och möjligheter möter SMEs med relationsmarknadsföring?   Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur SMEs arbetar med relationsmarknadsföring för att bevara långsiktiga affärsrelationer med sina kunder och samarbetspartner. Vidare även redogöra relationsmarknadsföringens utmaningar och möjligheter, samt hur relationsmarknadsföring påverkar affärsrelationer och försäljning för SMEs. LÄS MER

  5. 10. Värderelevansen av IFRS 16 : Redovisad information i notupplysning eller i balans- och resultaträkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Joanna Raattamaa; Hanna Sveningsson; [2021]
    Nyckelord :Leasing; värderelevans; IFRS 16; notupplysning; finansiella rapporter;

    Sammanfattning : För börsnoterade bolag runt om i världen uppgick leasingavtal till cirka tre biljoner euro år 2016, över 85% återfanns i notupplysningen och resterande del redovisades i balansräkningen. Redovisningen skedde i enlighet med den dåvarande leasingstandarden IAS 17, men redovisningen ansågs vara otillräcklig. LÄS MER