Sökning: "värde mindre bolag"
Visar resultat 6 - 10 av 56 uppsatser innehållade orden värde mindre bolag.
6. Hur verkligt är verkligt värde? En studie om informationsasymmetri vid börsintroduktioner utifrån IFRS 13 värderingshierarki
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Titel: Hur verkligt är verkligt värde? En studie om underprissättning vid börsintroduktioner Seminariedatum: 2 juni 2023 Kurs: FEKH69 – Examensarbete i redovisning på kandidatnivå Författare: Oskar Brunnéd, Simon Sandström, Jamal Shamma Handledare: Liesel Klemcke Syfte: Studien syftar till att undersöka ifall underprissättningen vid börsintroduktioner på Stockholmsbörsen och Nordic Growth Market skiljer sig före och efter införandet av IFRS 13 utifrån storlek, ägarstruktur och förekomsten av en ankarinvesterare. Vidare undersöks om underprissättningen, den beroende variabeln, kan härledas till dessa förklarande variabler, och informationsassymmetri. LÄS MER
7. M&A-transaktioner på fastighetsmarknaden - Varför sker de och vilka effekter ger de?
Master-uppsats, Lunds universitet/FastighetsvetenskapSammanfattning : This study aims to research the motives for and value creation from M&A transactions in the Swedish Real Estate Market. All transactions in the period 2017-2021 were analyzed in detail. LÄS MER
8. Förvärv och värdeskapande
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har visat på en del faktorer som gör det svårare för serieförvärvande bolag att skapa värde i takt med att de växer. Större kapital ska allokeras vilket leder till praktiska svårigheter i förvärvsprocessen. LÄS MER
9. Relationsmarknadsföring inom SME : Relationers inflytande på försäljning och marknadsföring
Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Frågeställningar: · Hur arbetar SMEs med relationsmarknadsföring? · På vilket sätt påverkar relationsmarknadsföringen affärsrelationer och försäljning? · Vilka utmaningar och möjligheter möter SMEs med relationsmarknadsföring? Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur SMEs arbetar med relationsmarknadsföring för att bevara långsiktiga affärsrelationer med sina kunder och samarbetspartner. Vidare även redogöra relationsmarknadsföringens utmaningar och möjligheter, samt hur relationsmarknadsföring påverkar affärsrelationer och försäljning för SMEs. LÄS MER
10. Värderelevansen av IFRS 16 : Redovisad information i notupplysning eller i balans- och resultaträkning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : För börsnoterade bolag runt om i världen uppgick leasingavtal till cirka tre biljoner euro år 2016, över 85% återfanns i notupplysningen och resterande del redovisades i balansräkningen. Redovisningen skedde i enlighet med den dåvarande leasingstandarden IAS 17, men redovisningen ansågs vara otillräcklig. LÄS MER