Gymnasieelevers förståelse av begreppet kemiska reaktioner : En kvalitativ undersökning på Naturprogrammet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: En kvalitativ undersökning har genomförts med syftet att studera svenska gymnasieelevers förståelse av begreppet kemisk reaktion. 21 elever deltog i undersökningen och fick svara på ett antal skriftliga frågor varefter sex elever genomgick en uppföljande intervju som skulle ge ytterligare djup i studien. Analysen av svaren har gjorts utifrån innehållskategorier och med avseende på vilka representationsnivåer; makroskopisk, submikroskopisk och symbolisk svaren tillhör. Skriftliga svar på den första frågan har organiserats i en matris där de även har bedömts som giltiga, ofullständiga men giltiga, nyanserade och giltiga samt icke giltiga. Undersökningen visade att majoriteten av eleverna verkar ha en fragmentarisk förståelse av begreppet kemisk reaktion som oftast befinner sig uteslutande på den makroskopiska nivån. Det framkom också att fokusering på atomer och på oktettregeln verkar dominera vissa elevers uppfattningar av reaktionsbegreppet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)