Namnbyten av företag : Varför och Hur?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi

Författare: Ferhat Anik; Evin Anik; [2007]

Nyckelord: Varumärken; Namn; Rebranding; Kommunikation;

Sammanfattning: I västvärlden har det blivit nästintill en trend för företag att göra namnbyten. I USA byter cirka 3000 företag namn varje år. 1990 låg den siffran på 1000, vilket innebär en ökning med 300 % på cirka 15 år. De stora finansiella summor som används vid namnbyten indikerar på att företagsnamnet är av stor betydelse. Men varför gör dessa företag namnbyten, och hur går de tillväga vid namnändringen? Syftet med den här studien är att besvara dessa frågor. För att kunna besvara dessa frågor har vi använts oss utav kvalitativ metod, då vi vill gå på djupet genom att besvara ”varför” och ”hur”. Vi har gjort fallstudier med företagen E.ON och Nordea. På Nordea intervjuade vi Kaisa Fexe, som är varumärkeschef sedan 2001, och på E.ON har vi intervjuat marknadsföringschefen Lars-Göran Pihl. Studien pekar på dessa fyra skäl som de vanligaste orsakerna till namnändringar hos företagen: • Sammanslagning/förvärv • Inträde på ny marknad • Förlorad rätt till varumärke • När varumärket har skadats Genom intervjuerna med våra fallföretag kom vi fram till att en av anledningarna till deras namnbyten var strävan efter synergi, speciellt när det gäller marknadsföringskostnader. Det finns inga modeller för hur ett företag ska gå tillväga vid ett namnbyte, men genom vår empiri drar vi slutsatsen att namnändringar går genom tre faser; 1. Internkommunikation om namnbytet parallellt med att hitta och bestämma sig för ett namn. 2. Externkommunikation om namnbytet parallellt med det praktiska arbetet. 3. Fylla företaget med värden som man vill associeras med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)