Manliga gymnasielevers aeroba förmåga och aktivitetsnivå : En jämförande studie mellan yrkes- och studieförberedande program

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka manliga gymnasieelever i Stockholmsområdet, deras aeroba förmåga (VO2max) samt deras grad av fysisk aktivitet mätt genom antal steg som tas per dag. (1) Vad har manliga gymnasieelever för aerob förmåga och i vilken grad uppnår de fysisk aktivitet registrerad genom pedometer? (2) Finns det något samband mellan aerob förmåga och fysisk aktivitet hos manliga gymnasieelever? (3) Förekommer det någon skillnad i aerob förmåga och fysisk aktivitet mellan yrkesförberedande- och studieförberedande manliga elever?  Metod: Denna studie är en kvantitativ experimentell studie där 25 manliga gymnasieelevers aeroba förmåga (VO2max) och aktivitetsnivå har undersökts. Nio av deltagarna studerar ett yrkesförberedande program och 14 deltagare studerar ett studieförberedande program. För att få ett mått på aerob förmåga har eleverna fått utföra ett Yo-Yo intermittent Recovery Level 1 test (IR1), och för att få svar på elevernas aktivitetsnivå samt om det finns något samband mellan aerob förmåga och fysisk aktivitet har eleverna fått bära pedometer under veckodagarna torsdag och fredag samt helgdagen lördag. För att beräkna normalfördelning i grupperna användes Shapiro-Wilks test. Signifikansnivån bestämde vi till att vara (p ≤0,05) och analyserades med hjälp av Pearsons chi2-test.  Resultat: Resultatet visar en signifikant skillnad mellan grupperna, den studieförberedande gruppen har en signifikant högre aerob förmåga än den yrkesförberedande gruppen (p=0,00043). Undersökningen visar att det inte finns något samband mellan aerob förmåga och fysisk aktivitet i antal steg. Det finns inga signifikanta skillnader mellan grupperna i fysisk aktivitet (p=0,38773).  Slutsats: Denna studie visar att det endast finns en signifikant skillnad mellan yrkesförberedande- och studieförberedande elever i aerob förmåga. Den studieförberedande gruppen har en signifikant högre aerob förmåga än den yrkesförberedande gruppen (p=0.00043). Eleverna visade sig vara som mest aktiva på torsdagen och minst aktiva på lördagen. Pedometer anses inte vara reliabelt för att mäta fysisk aktivitetsnivå.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)