Inställd klassresa- ur ett kvinnligt arbetarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Kvinnor i arbetarklassen är på flera sätt särskilt osynliggjorda i dagens Sverige. Den sociala mobiliteten, i form av klassresor, ses som ett ideal och lyfts ofta fram. Mitt syfte är att genom individuella berättelser försöka förstå bakomliggande faktorer till att inte göra en klassresa ur ett kvinnligt arbetarperspektiv; den inställda klassresan. Detta görs genom kvalitativa djupintervjuer med kvinnor ur arbetarklassen, genom titta på tidigare forskning om klassresor och se om de bidragande faktorerna bakom sådana saknas hos kvinnorna i mitt arbete. Analysen genomförs med hjälp av gemensamma mönster och teman funna i tidigare forskning samt att därefter vända på begreppen. Mitt resultat visar att möjligheten för att kunna göra en klassresa inbegriper betydligt mer än att ha den formella möjligheten att genom utbildning kunna förändra sina sociala position.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)