Hur mönsterseparation och igenkänningsminne förändras med tiden – En experimentell minnesstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: I begreppet minne ryms flera kognitiva processer. En viktig minnesförmåga är mönsterseparation, som innebär att skilja nya visuella intryck från redan kända. Det datoriserade bildminnestestet MST (Mnemonic Similarity Task) har tagits fram för att testa denna förmåga. MST administrerades över internet, och 38 deltagare testades vid flera sessioner för att jämföra förmågan vid olika tidpunkter. Dessa tidpunkter var direkt efter inkodning, 30 minuter efter inkodning, 2 timmar och 40 minuter efter inkodning, och 5 timmar och 40 minuter efter inkodning. Studien fann att förmågan till mönsterseparation försämrades mer än igenkänningsminne. I enlighet med tidigare forskning var deltagarna signifikant bättre på igenkänning än mönsterseparation. Som väntat visade det sig också att förmågan till mönsterseparation och igenkänningsminne båda försämrades med tiden. Deltagarna fyllde också i personlighetstestet IPIP-50 för att skatta deras personlighet utifrån femfaktorteorin. Korrelationer undersöktes mellan mönsterseparation och personlighet, kön, samt utbildning, men var inte signifikanta. Att felaktigt uppfatta en bild som gammal var den vanligaste typen av felsvar på liknande bilder, som dessutom var lika vanlig oavsett tidpunkt. Benägenheten att uppfatta liknande bilder som nya ökade däremot från låga nivåer upp till nästan samma frekvens som att uppfatta dem som gamla. En annan slutsats som dras är att deltagare verkar klara av att följa instruktioner och genomföra psykologiska experiment över internet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)