Tradition eller Design? En studie om materialitetens betydelse i förhållande till upplevelse, värde och varumärke på hotell.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Materialitet kan användas på hotell till att påverka den sociala interaktionen och för att skapa en upplevelse som väcker känslor. Samtidigt lyfter det fram en problematik i hur materialitet kan förmedla ett potentiellt värde som attraherar gäster och underlättar värdeskapandeprocessen, men som även har potential att överträffa förväntningar. Uppsatsens syfte är att ur ett företagsperspektiv med materialiseringsfokus analysera materialitetens betydelse, i lobby och på hotellrum, för ett värdeskapande upplevelsekoncept och varumärke på hotell. Detta genom att fokusera på hur hemsidan, hotellanläggningen och tanken bakom inredningen stämmer överens och kan skapa ett potentiellt värde. Genom kvalitativa dokumentstudier, observationer och intervjuer har empiriskt material samlats in från två hotell och två designbyråer. Slutsatser visar att en materiell tematisering med utgångspunkt i hotellets upplevelsekoncept och varumärkesvärde, möjliggör för en värdeskapande upplevelse. För att skapa något som upplevs som estetiskt vackert och samtidigt erbjuda de bästa funktionella lösningarna, bör hotell ta hjälp av designers som har kunskap om materialitet. Ett fungerande samarbete med designers möjliggör för en optimal lösning mellan funktion och estetik för hotellet, som bidrar till att stärka ett hotells upplevelsekoncept och varumärke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)