Grön retorik? : En kvalitativ semiotisk analys av Oatly’s visuella retorik i Sustainability Report 2020

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Det blir ett alltmer vanligt krav på företag att redovisa hållbarhet i sin produktion. Oatly är ett företag som gjort hållbarhet och miljöaktivism till en del av sin varumärkesidentitet. Denna studie undersöker hur de uttrycker denna identitet i Sustainability report 2020. Undersökningsmaterialet utgörs av fyra utvalda uppslag ur kompendiet. Genom en kvalitativ, semiotisk analys undersöks materialet från huvudsakligen ett greenwashing perspektiv med begrepp ur visuell retorik.  Resultatet av min analys visade på att Oatlys visuella retorik i Sustainability Report 2020 kan klassas som greenwashing. Därtill diskuteras materialet ur olika perspektiv och öppnar upp till vidare forskning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)