Homogeniteten och heterogeniteten i de svenska företagsgrupperna : En analys av de svenska företagsgrupperna som ägartyp

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Forskning kring ägares heterogenitet har lett till att ägare kan kategoriseras efter preferenser och strategier i bolagsstyrningen. Homogeniteten inom ägarkategorierna kan dock ifrågasättas både inom den egna nationella kontexten och över institutionella kontexter. Företagsgrupper är en ägarkategori vars homogenitet särskilt kan ifrågasättas på grund av skillnader i ägarstrukturer mellan länder och i Sverige. Trots det stora inflytande som företagsgrupper har i Sverige är det även en förbisedd och understuderad ägarkategori som med problematik kopplas ihop med familjeägande. Syfte: Att förklara företagsgruppers strategier och beteenden för att avgöra om dessa utgör en homogen ägartyp inom den svenska kontexten. Metod: Undersökningen med utgångspunkt i år 2021 har en deduktiv ansats med modeller som utvecklas utifrån tidigare forskning om ägartyper och dess beteende. Modellerna ifrågasätts dock genom liknande forskning med kontrasterande slutsatser. Slutsats: Företagsgrupper bör inte behandlas som synonymt med familj eftersom åtskiljande prefenser för styrelseersättning pekar på skillnader mellan ägartyperna. Företagsgrupper är homogena på gruppnivå när det gäller dess preferenser för ägaroberoende och styrelseersättning. På sfärnivå upptäcks dock en heterogenitet bland sfärerna i form av avvikande preferenser för styrelseersättning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)