Sökning: "Företagsgrupper"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Företagsgrupper.
1. Homogeniteten och heterogeniteten i de svenska företagsgrupperna : En analys av de svenska företagsgrupperna som ägartyp
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Bakgrund och problem: Forskning kring ägares heterogenitet har lett till att ägare kan kategoriseras efter preferenser och strategier i bolagsstyrningen. Homogeniteten inom ägarkategorierna kan dock ifrågasättas både inom den egna nationella kontexten och över institutionella kontexter. LÄS MER
2. Collection and Utilization of Market Information and Customer Insights within New Product Development
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : Corporate groups face many challenges related to the collection and utilization of market information and customer insight, which - if not properly dealt with - can lead to the loss of financial and competitive advantages. The corporate group that was the subject of the case study has a central product development process that is making use of the stage-gate model and is currently facing challenges regarding the capture of customer insights within that process. LÄS MER
3. OECD-riktlinjerna och korrigeringsreglerna - Riktlinjernas rättskällevärde i svensk och tysk intern rätt
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Uppsatsen undersöker rättskällevärdet för OECD:s riktlinjer om internprissättning för multinationella företag och skattemyndigheter vid tolkning av de s.k. korrigeringsreglerna i svensk och tysk lagstiftning. LÄS MER
4. Statistisk undersökning av utdelningar : En jämförelse mellan olika branscher i Sverige
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)Sammanfattning : Varje år delar aktiebolag i Sverige ut stora summor pengar i formav aktieutdelningar. Storleken på ett företags utdelningar anses blandmånga aktiesparare vara en viktigt faktor då de avgör om de ska köpaaktier i företaget. LÄS MER
5. Country-or-not : En kartläggning av hur svenska modeföretag kommunicerar country-of-origin
Kandidat-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Marknadskommunikationens syften kan vara många, men att bygga företagets varumärke starkare kan vara en av anledningarna till kommunikation med omvärlden. Att som företag inneha ett start varumärke är en fördel på en allt mer globaliserad och konkurrensintensiv marknad. LÄS MER