Tankar och metoder kring flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. - Thoughts and Methods on Multilingual Children's Language Development in Preeschool

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Vår studie syftar till hur pedagoger arbetar samt resonerar kring arbetet med flerspråkighet och språkutveckling. Detta genomfördes då vi undersökte två olika förskolor för att se eventuella likheter och skillnader med detta arbete. I denna studie har vi använt oss utav en kvalitativ metod där vi samlar in material genom observationer och intervjuer. Intervjuerna har formats utifrån en intervjuguide och tar upp de forskningsfrågor som studien syftar till.Studiens forskningsområde har visat på en viss problematik gällande arbetet med flerspråkighet då detta arbete inte är lika självklart på alla förskolor. Denna problematik verkar bland annat bero på förskolornas förutsättningar, men också på förskolans utformade barngrupper. Denna problematik synliggörs på olika vis beroende på vilken förskola man befinner sig på. Vi har utgått ifrån teoretiska förankringar som tar upp språkutveckling, flerspråkighet i förskolan samt didaktik, för att kunna undersöka det empiriska material som vi utgått ifrån i denna studie. På så sätt har vi kommit fram till att arbetet kring flerspråkiga barn ser olika ut beroende på barngruppernas utformning i förskolorna. Vi har under studiens gång även skapat två didaktiska modeller med hjälp av vårt insamlade empiriska material. Detta är två modeller som visar på hur man didaktiskt kan arbeta med flerspråkighet och språkutveckling i den pedagogiska verksamheten. Dessa två modeller har vi valt att kalla för Språkintegrationsmodellen och Språksatsningsmodellen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)