Flerspråkig språkutveckling utifrån läsaktiviteter : En studie av sex pedagogers uppfattningar om flerspråkiga barns utveckling utifrån lässtunder i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskolans pedagoger använder sig av olika läsaktiviteter för att främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. För att uppnå studiens syfte och frågeställningar har semi-strukturerade intervjuer genomförts med sex pedagoger. Svaren har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv med några centrala begrepp, och därefter har svaren diskuterats med utgångspunkt i tidigare forskning och bakgrund. Tidigare forskning har visat att böcker kan vara en viktig faktor för att stödja språkutveckling hos flerspråkiga barn, samt att pedagogens planering av olika läsaktiviteter kan bidra till att öka ordförrådet hos både enspråkiga och flerspråkiga barn. Studiens resultat visar att pedagogerna anser att det finns olika möjligheter vid läsaktiviteter för att främja flerspråkiga barns språkutveckling, men vissa språk såsom arabiska och svenska tar större uppmärksamhet än andra i förskolans verksamhet. Slutsatsen visar att förskolans verksamhet spelar en viktig roll för flerspråkiga barns, där pedagogernas roll verkar vara betydelsefullt för att främja deras språkutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)