Ungdomar i text, En diskursanalys av att göra skillnad

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv undersöka och analysera hur kön beskrivs i SiS-rapporter om ungdomsvård som finns tillgängliga i sin helhet på deras hemsida. De frågeställningar som vi i uppsatsen utgår ifrån är: Hur beskrivs manligt och kvinnligt i texterna? Vilka egenskaper tillskrivs pojkar respektive flickor, samt ungdomar som grupp? Vilka problemförklaringar används för pojkar respektive flickor, samt ungdomar som grupp? Den teoretiska utgångspunkten för uppsatsen är socialkonstruktionism och diskursanalys, både som teori och metod. Empirin består av fyra forskningsrapporter publicerade av SiS som samlats in med hjälp av Internet. Vi har undersökt rapporttexterna utifrån ett könsperspektiv, med diskursanalys som metodologiskt verktyg. Vår fokus var texter, meningar och ord, inte författarna eller rapporternas resultat. Vi fann att motstridiga diskurser framhölls i texterna, men att diskurser som inte passar i modern könsteori var de som dominerade. Vi fann även att texterna förhöll sig oreflekterat till de konkurrerande diskurserna. Trots att det inte var det uttalade syftet med någon av rapporterna så fanns en fokus på att göra skillnad mellan pojkar och flickor. Pojkar tillskrevs aggression och kriminalitet medan flickor tillskrevs ett behov av att skyddas och räddas. På samma sätt så utmålas pojkar som aktörer och flickor som passiva.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)