Digitala lärresurser i matematikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt undersöker hur digitala lärresurser påverkar matematikklassrummet och lärandesituationen i stort. För att svara på vår frågeställning har vi genom en systematisk sökning gjort urval som givit forskningsartiklar med fokus på lärares uppfattningar, som sedan analyseras och jämförs med en tematisk analys. Resultatet av denna kunskapsöversikt indikerar att tillämpningen av digitala lärresurser ökar behovet av digital kompetens hos både lärare och elever. De verktyg och funktioner som medföljer de digitala lärresurserna påverkar matematikinnehållet och utmanar lärarens roll. Olika matematiska förmågor kan stärkas eller utmanas beroende på hur den digitala lärresursen används. Det blir därför viktigt att läraren gör medvetna val inför vilken digital lärresurs som används för att de önskade lärandemålen ska uppnås.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)