Sökning: "prova"

Visar resultat 1 - 5 av 588 uppsatser innehållade ordet prova.

  1. 1. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Sjöstrand Jönsson; [2024]
    Nyckelord :artefakter; begrepp; flerspråkighet; lärare; matematikundervisning; sammanhang;

    Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  2. 2. Virtuell klädprovning via AR : En kvalitativ studie om hur virtuell klädprovning via Augmented Reality påverkar en konsuments köpbeslutsprocess

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Filippa Åkesson; Mariama Touray; [2024]
    Nyckelord :AR augmented reality ; virtual clothing fitting; purchase decision process; experience; needs; value creation; AR augmented reality ; virtuell klädprovning; köpbeslutsprocess; upplevelse; behov; värdeskapande;

    Sammanfattning : Digitaliseringen och dess teknologiska utveckling har gett upphov till nya digitala lösningar, däribland AR (Augmented Reality) är ett av de digitala verktyg som under de senaste åren fått en ökad uppmärksamhet bland både chefer och forskare. Augmented reality är ett virtuellt verktyg vars innehåll integreras i en användares uppfattning om den verkliga världen. LÄS MER

  3. 3. ”Skoba [dammsug] igen, en gång till!” : Barns interaktioner med dammsugaren som ett tekniskt system i en undervisningssituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Joline Lövgren Röös; [2024]
    Nyckelord :Design-based study; teaching activity; technical system; the youngest chil-dren; vacuum cleaner; Dammsugaren; designbaserad studie; de yngsta barnen; tekniska system; undervisningsaktivitet;

    Sammanfattning : Teknik framställs som ett viktigt ämne i förskolans läroplan. Samtidigt utrycker många förskolelärare en brist på kunskap om att undervisa i tek-nikämnet. I studien ska jag ge ett exempel på en undervisningsaktivitet. LÄS MER

  4. 4. Lärares förändringsprocesser under implementeringen av den matematiska undervisningsmodellen Tänka, Resonera och Räkna

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jessica Lind Caroline Hult; [2023-06-26]
    Nyckelord :”Tänka; resonera och räkna”; reform; förändringsprocess; systematisk process; heuristisk process; pilotlärare; implementering; flödesschema; djup; hållbarhet; spridning och skifte i ägande av reformen;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares förändringsprocesser vid reformimplementering i skolan. Detta har gjorts genom att undersöka lärares upplevelser av den kommunala reformimplementeringen av undervisningsmodellen Tänka, resonera och räkna. LÄS MER

  5. 5. Kronor i månaden, meter i sekunden - en undersökning av konstruktionsbaserad undervisningpå SFI, kurs C, i inlärargrupper med lång respektive kortstudiebakgrund

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marika Sandahl; [2023-03-30]
    Nyckelord :konstruktionsgrammatik; grammatikundervisning; svenska som andraspråk; andraspråksundervisning; SFI; mönsterigenkänning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen beskriver en klassrumsundersökning, där konstruktionsbaserad undervisning provades och jämfördes i två olika inlärargrupper på SFI, kurs C; en med lång studiebakgrund och kort tid i Sverige och en med kort studiebakgrund och lång tid i Sverige. Syftet med undersökningen var att prova en didaktisk metod som inte testats tidigare, nämligen mönsterigenkänning med snedfördelad input, och, genom att testa metoden i två olika grupper, prova om det är någon skillnad mellan de olika elevgruppernas sätt att gripa sig an uppgiften och tillägna sig kunskap om konstruktionen. LÄS MER