Sökning: "undervisningsaktivitet"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet undervisningsaktivitet.
1. ”Skoba [dammsug] igen, en gång till!” : Barns interaktioner med dammsugaren som ett tekniskt system i en undervisningssituation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Teknik framställs som ett viktigt ämne i förskolans läroplan. Samtidigt utrycker många förskolelärare en brist på kunskap om att undervisa i tek-nikämnet. I studien ska jag ge ett exempel på en undervisningsaktivitet. LÄS MER
2. Kreativ undervisning i skolan: En kvalitativ undersökning om parkour i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : I läroplanen (Lgr 22) framgår det inte specifikt att redskapsgymnastik ska ingå i undervisningen. Däremot i praktiken framgår det att redskapsgymnastik är ett vanligt tillvägagångssätt för att träna på och utveckla komplexa rörelser. LÄS MER
3. Alla är ju parallellogrammer! : En interventionsstudie med dynamiska matematikprogram i årskurs 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att tillföra kunskap om hur dynamiska matematikprogram kan användas av lärare i lågstadiet (årskurs 2) för att utveckla elevers förståelse för fyrhörningar. Vi ämnade också ta reda på vilka faktorer som är viktiga att ta hänsyn till vid utformningen av en undervisningsaktivitet likt denna. LÄS MER
4. Levande djur i förskolan : En kvalitativ studie om hur en afrikansk jättelandsnäcka bidrar till undervisningen i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Studien har fokus på barns perspektiv och syftet med studien är att undersöka vad ett levande djur bidrar med i en undervisningssituation för äldre förskolebarn. Metoden som används i studien är observation av en undervisningsaktivitet med en efterföljande semistrukturerad gruppintervju. LÄS MER
5. Den muntliga interaktionens betydelse för elevers läsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare i F-3 resonerar om den muntliga interaktionens betydelse för elevers läsutveckling samt på vilka sätt lärarna använder sig av det muntliga i läsundervisningen. Studien grundar sig i teori som ser läsning som något som utvecklas i en meningsfull och social kontext. LÄS MER