Sökning: "designbaserad studie"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden designbaserad studie.

  1. 1. ”Skoba [dammsug] igen, en gång till!” : Barns interaktioner med dammsugaren som ett tekniskt system i en undervisningssituation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Joline Lövgren Röös; [2024]
    Nyckelord :Design-based study; teaching activity; technical system; the youngest chil-dren; vacuum cleaner; Dammsugaren; designbaserad studie; de yngsta barnen; tekniska system; undervisningsaktivitet;

    Sammanfattning : Teknik framställs som ett viktigt ämne i förskolans läroplan. Samtidigt utrycker många förskolelärare en brist på kunskap om att undervisa i tek-nikämnet. I studien ska jag ge ett exempel på en undervisningsaktivitet. LÄS MER

  2. 2. Jag har snövatten! : En kvalitativ studie om de yngsta barnens meningsskapande under kemiaktiviteten ”Olika ämnens löslighet i vatten”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Mattsson; [2023]
    Nyckelord :the youngest children; interaction; materials; meaning-making; productive questions; de yngsta barnen; interaktion; material; meningsskapande; produktiva frågor;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge about the youngest children's meaning-making based on a chemistry content in the activity "Solubility of different substances in water". The study is conducted from a socio-cultural perspective. The study is qualitative and based on the methodological approach Design-based research. LÄS MER

  3. 3. Designbaserad studie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka med förskolebarn. : "Vattnet har muskler" och myntet är "starkt"!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kornelia Trzeciak; Olga Ten; [2023]
    Nyckelord :float and sink; everyday concepts; previous experiences; metaphors; correct scientific explanations; flyta och sjunka; vardagsbegrepp; tidigare erfarenheter; metaforer; korrekta vetenskapliga förklaringar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about how an investigative approach can be used as a valuable platform to develop preschool children's understanding of the physical phenomenon of floating and sinking. The participants were 4–5-year-old children from a preschool in Central Sweden. LÄS MER

  4. 4. Den relationella uppfattningen av likhetstecknet : En designbaserad forskningsstudie i årskurs 2

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Caroline Johansson; Christin Thoresson; [2023]
    Nyckelord :mathematics; algebra; pre-algebra; variation theory; critical aspects; matematik; algebra; pre-algebra; variationsteorin; kritiska aspekter;

    Sammanfattning : ­­­­­­­­­­I flera decennier har likhetstecknets betydande roll i matematikämnet studerats av en rad olika forskare. Där det tydligt framgår att den operativa uppfattningen av likhetstecknet dominerar i klassrummen, därav syftar vår studie till att undersöka hur elevers uppfattning och förståelse av likhetstecknets relationella funktion förändras om olika delar av undervisningsinnehållet varieras. LÄS MER

  5. 5. Genom design öka medvetenheten kring, samt underlätta spårningen av menstruationscykelns känslomässiga påverkningar : För ökad kontroll över kvinnlig hälsa

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lovisa Alatalo Nordin; [2023]
    Nyckelord :Product design; menstruation; stigma; co-design; social sustainability; Produktdesign; menstruation; stigma; co-design; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Denna studie är en designbaserad forskning som utforskar frågeställningen: Hur kan en genom design öka medvetenheten kring och underlätta spårningen av menscykelns känslomässiga påverkningar? Tillsammans med underfrågan: Hur kan en produkts design bidra till minskat stigma kopplat till menstruation? Detta görs genom att belysa hur ett användarcentrerat tankesätt och co-design metoder kan användas i syfte att designa för tabubelagda ämnen. Projektets syfte var att undersöka hur produktdesign kan stötta kvinnor i att enklare spåra och förstå sig på sin hälsa ur ett helhetsperspektiv. LÄS MER