Sökning: "turism företag ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden turism företag ekonomi.

  1. 1. Aktivering av utvecklingsutgifter i den svenska mjukvarubranschen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Mina Hakimi; Markus Lindström; [2023]
    Nyckelord :Capitalizing; development expenditures; earnings management; expensing; K3; Positive Accounting Theory PAT ; software; Aktivering; earnings management; K3; kostnadsföring; mjukvara; positiv redovisningsteori PAT ; utvecklingsutgifter;

    Sammanfattning : Statistik visar att svenska företag avsätter allt mer arbetstid för utveckling av mjukvara. De företag som följer huvudregelverket K3 har en valmöjlighet att antingen aktivera eller kostnadsföra denna typ av utvecklingsutgifter. LÄS MER

  2. 2. Konsten att bygga och stärka varumärken inom klädbranschen : Skapandet av ett hållbart och medvetet mode

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Daniella Boija; Axel Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand; branding; brand equity; brand identity; consumer; differentiation; purpose-driven marketing; Differentiering; konsument; varumärke; varumärkesbyggande; varumärkesidentitet; varumärkeskapital; syftesdriven marknadsföring;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur fyra klädföretag bygger och stärker sina varumärken för att differentiera sig på en konkurrensutsatt marknad. Klädföretag valdes specifikt då branschen är unik med utmaningar och trender som kan påverka varumärkesbyggandet. LÄS MER

  3. 3. Klimatomställningen inom tillverkningsindustrin: : En empirisk studie om vad som kan bidra till utvecklingen av en klimatmässigt hållbar verksamhet inom tillverkande små- och medelstora företag

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Emelie Jansson; Moa Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Ledarskap inom högriskbranscher : Om utveckling av ledarskap och ledarskapsmodeller inom högriskindustrin med fokus på medarbetares säkerhetsbeteende.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Emma Ekberg Berry; [2022]
    Nyckelord :Leadership; leader characteristics; high risk industries; safety behavior of employees.; Ledarskapsstilar; ledaregenskaper; högriskbransch; medarbetares säkerhetsbeteende.;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras teorier om ledarskap kopplat till högriskbranscher. Syftet med denna studie är att undersöka vilka ledarskapsstilar och kvaliteter som är dominerande bland ledare inom dessa branscher. Tidigare forskning visar att bemyndigande- och transformativt ledarskap är fördelaktiga ledarskapsstilar inom högriskbranscher. LÄS MER

  5. 5. "Blott Sverige svenska krusbär har" : En kvalitativ studie om nation branding av svensk måltidskultur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Jogér Sebastian; [2022]
    Nyckelord :turism; måltidsturism; marknadsföring; måltidskultur; kultur; mat; foodie; nation branding; storytelling; profilering;

    Sammanfattning : This candidate thesis contains a qualitative study of how Sweden markets its gastronomicculture internationally through nation branding. The study was conducted through adeductive research approach. Through nation branding, Sweden has become the new, littlestar on the gastronomic world scene. LÄS MER