Jag har det bättre nu : Hur några elever från gymnasiesärskolans nationella program upplevt bytet av skolform

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Alla barn och unga i Sverige har rätt till utbildning och för personer med intellektuell funktionsnedsättning finns möjligheten att följa grundsär- och gymnasiesärskolans läroplan istället för grund- och gymnasieskolans (SFS 2010:800). Denna studie utgår från ett elevperspektiv. Syftet är att undersöka och skapa en forskningsförankrad förståelse för hur elever från nationella gymnasiesärskoleprogram upplevt bytet av skolform från grundskola till grundsärskola eller från grundskola till gymnasiesärskola och deras erfarenheter av resan genom utbildningssystemet. En digital anonym enkät (Creswell & Creswell, 2018) har tillämpats för att samla in elevernas upplevelser och erfarenheter. Svenska forskare har ställt sig kritiska till skilda skolformer och det fria skolvalet (Nilholm, 2019 och Hjörne & Säljö, 2013) då de anser att uppdelning är exkluderande och inte främjar inkludering (Svenska Unescorådet, 2006). Olika åsikter kring skilda skolformer bekräftas i tidigare forskning och den visar sig även i enkätsvaren från eleverna som anser att gymnasiesärskolan erbjuder en bättre anpassad undervisning med tillgänglig lärmiljö och även en gemenskap där de har fler möjligheter att etablera vänskapsrelationer. Trots att eleverna hittat ett sammanhang i gymnasiesärskolan framhålls önskan och behovet av att slippa stigmatiseras eller uppfattas som annorlunda av människor i deras omgivning som inte känner till skillnaden mellan gymnasiesärskolan och ”vanliga” gymnasieskolan. Examensarbetet bidrar med kunskap om betydelsen av lärarnas bemötande, hänsynstagande och förståelse för elevernas vardag samt förändringar i densamma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)