Användarupplevelser av affärssystem: Inlärningsmetodens påverkan på de åsikter som slutanvändare bildar

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

Sammanfattning: Införskaffning av affärssystem är en komplex process där nära hälften av samtliga implementeringsprojekt misslyckas. Forskning har visat att en av huvudorsakerna till att postimplementationsfasen av ett affärssystemimplementeringsprojekt misslyckas beror på att systemet inte accepteras av slutanvändarna och den främsta orsaken till detta menar vissa är ett underutnyttjande av systemet till följd av otillräcklig användarutbildning. Forskare menar att individer som har lite eller ingen tidigare kunskap om ett visst ämne har det svårt att lära sig ämnet via enbart text. Därav finner det sig vara intressant att undersöka huruvida en översättning av textuella användarmanualer till hybridvarianter av text blandat med visuella representationer skulle kunna användas i utbildningssammanhang. Det har därför skapats en användarmanual enligt EPC-notation för att testa om användares åsikter kring ett visst system differentierar mellan användare som använder textuella användarmanualer jämfört med de som använder den skapade modellmanualen. Deltagarna i studien fick först besvara en kort enkät i syfte att få en bild av deras demografiska profil, baserat på detta har de delats upp i två grupper och utfört samma uppgifter i affärssystemet Microsoft Dynamics 365 Business Central men med olika användarmanualer. Efter utförande av uppgifterna har deltagarna blivit intervjuade om deras respektive upplevelser. Intervjuerna spelades in och transkriberades för att sedan analyseras genom en tematisk analys. Under den tematiska analysen kodades gruppernas svar initialt var för sig för att erhålla en bild av respektive grupp, för att sedan identifiera gruppöverskridande kategorier och teman. Resultatet av studien visar att deltagarna har ungefär samma generella systemkrav, men upplevelserna av det använda systemet differentierar grupperna emellan. Både positiva och negativa åsikter uttrycktes från båda grupperna, men deltagarna som använt den textuella manualen har generellt en sämre uppfattning om systemet än deltagarna som använt modellmanualen. Även de uttryckta känslorna kring systemet differentierade mellan grupperna på samma sätt. Detta indikerar att typ av användarmanual de facto kan påverka användarupplevelsen av ett system, och stärker tidigare forsknings tes kring visuell kontra textuell inlärning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)