Barns rörelse i förskolan : Förskollärares syn på fysisk aktivitet i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Att förskolan erbjuder och skapar tillfällen och miljöer där förutsättningar för fysisk aktivitet ges till barnen är viktigt. Detta med tanke på att barn blir alltmer stillasittande. Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur förskollärare resonerar kring fysisk aktivitet i förskolan samt vad förskollärare anser påverkar barns fysiska aktivitet i förskolan. I studien har vi använt oss av kvalitativ forskningsmetod i form av intervju och vi valde att använda oss av semistrukturerade intervjuer. Vi intervjuade sex förskollärare från fem olika förskolor i fyra olika kommuner. Det insamlade materialet har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv med utgångspunkt i samspelsteorin. Resultatet visar att förskollärare är eniga om att fysisk aktivitet i förskolan är oerhört viktigt men att den inte alltid prioriteras på ett sätt som den kanske borde. Resultatet har även visat att förskollärare anser att det är två olika faktorer som är mest framträdande för barns fysiska aktivitet i förskolan. Faktorerna de lyfter fram är miljön och pedagogerna själva. Miljöernas storlek och utformning spelar en stor roll för barns förutsättningar till fysisk aktivitet. Även pedagogens egen inställning och agerande spelar en stor roll, att som vuxen i förskolan föregå med gott exempel och att fungera som en förebild för att locka barnen till fysisk aktivitet i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)