Kooperativt lärandespåverkan på andraspråkselevers deltagande inom matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka hur lärare kan arbeta mer likvärdigt i matematikundervisningen genom att ta reda på hur lärare kan arbeta med kooperativt lärande och hur det påverkar andraspråkselevers deltagande. För att uppfylla syftet har frågeställningen ”på vilket sätt påverkas andraspråkselevers deltagande inom matematik av kooperativt lärande?” tagits fram. Metoden till denna text grundar sig i en systematisk litteratursökning genom tre databaser, ERIC, ERC och SwePub. Dessa tre databaser användes för att ta fram forskningsartiklar som är relevanta för att besvara frågeställningen. Sökningarna gjordes på både svenska och engelska för att få största möjliga urval av artiklar. I resultatet redovisas tre teman som framkom av artiklar och ansågs vara relevanta för kunskapsöversikten. De teman som framkommer i resultatet är kooperativt lärande och hur det påverkar andraspråkselevers deltagande. Resultat fortsätter med att det finns olika faktorer som stärker det kooperativa lärandet som exempelvis olika representationsformer. Ytterligare ett tema som behandlas i resultatet är förekomsten av “code-switching” i samband med kooperativt lärande. Slutsatser som dras av resultatet är att kooperativt lärande ökar andraspråkselevers delaktighet i matematiska diskussioner men att det inte är den enda framgångsfaktorn och att kooperativt lärande vid felanvändning kan leda till ökad exkludering för andraspråkselever. Vidare diskuteras svårigheter med elever som är ensamma om sitt modersmål och förslag på hur fortsatt forskning kan bedrivas kring detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)