Generationer och ledarskap : En undersökning av generationsskillnader i ledarskapsstil

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att kvantitativt undersöka generationstillhörighetens betydelse för nyttjad ledarskapsstil och att bidra till kartläggandet av generationstillhörighetens betydelse för arbetslivet. Frågeställningen var om generationstillhörighet kan predicera fördelning inom modellen FRLM, en modell som inkluderar de tre ledarskapsstilarna transformativt, transaktionellt och låt gå-ledarskap. I studien fick 274 chefer skatta sin ledarskapsstil via självskattningsformuläret MLQ Leader Form (5x Short). Resultatet visade inga statistiskt signifikanta skillnader mellan generationer. Tre av bakgrundsvariablerna visade sig predicera transformativt ledarskap: sektor (privat), kön (kvinna) och ledarskapsutbildning (ökad mängd/omfattning), av vilka ledarskapsutbildning hade en mycket hög signifikansnivå och resultatet från sektor vilar på en tvivelaktig grund. Bakgrundsvariabeln sektor predicerade även transaktionellt ledarskap. Slutsatsen blev att det inte tycks finnas skillnader i ledarskapsstil mellan generationer i dagsläget men att ytterligare forskning behövs. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)