Lärares förståelse av problemlösning : och hur det påverkar utformningen av matematikundervisningen i årskurserna 4-6.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att studera och bidra med kunskaper kring hur lärares förståelse kan påverka utformningen av deras undervisning av problemlösning i matematik. Undersökningen har gjorts genom en kvalitativ studie med intervjuer och observationer av lärare, samt insamlade läromedel och uppgifter som används vid problemlösning i matematikundervisningen. Resultatet visar att samtliga lärares definition av matematiska problem och problemlösning stämmer överens med den definition som används i denna uppsats, men trots detta skiljer sig deras undervisning avproblemlösning åt i förhållande till deras definitioner. Resultatet visade att några av lärarna inte använde sig av problemlösning utan istället presenterade metoder och strategier eleverna ska använda för att kunna lösa de uppgifter läraren eller läromedlet förmedlar. De läromedel som granskats visade att de uppgifter, uppslag och kapitel som skulle behandla problemlösning innehöll instruktioner, strategier och metoder som gjorde att eleverna visste hur de skulle gå tillväga för att lösa uppgifterna, därmed är det inte problemlösningsförmågan som eleverna övar utan specifika problemlösningsstrategier. Flera lärare anser därför att de arbetar med problemlösningsförmågan, även fast de inte gör det. Trots detta var samtliga lärare eniga om att problemlösning är bra för lärandet och att kommunikationen mellan lärare och elever är viktiga under dessa lektioner i form av stöttning, frågor, diskussioner och resonemang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)